Ook woningcorporaties moeten middeldure huurwoningen bouwen

Amsterdam heeft wat de VVD betreft veel meer middeldure huurwoningen – met een maandelijkse huurprijs tussen 681 en 1.000 euro – nodig. In augustus 2013 maakten Aedes, de landelijke branchevereniging van woningcorporaties, en het kabinet Rutte-Asscher een aantal principe-afspraken die opgenomen zijn in de miljoenennota 2014.

Zo kunnen corporaties naast sociale huurwoningen ook middeldure huurwoningen blijven bouwen als het volkshuisvestelijk beleid van een gemeente daarom vraagt en als daarvoor geen commerciële partijen te vinden zijn. Eerder stond het kabinet op het standpunt dat er onderscheid gemaakt moest worden tussen DAEB (Diensten van Algemeen Economisch Belang) activiteiten, zoals de bouw van sociale huurwoningen, en niet-DAEB activiteiten zoals de bouw van middeldure huurwoningen.

Woordvoerder bouwen en wonen Daniel van der Ree: “Amsterdam heeft wat de VVD betreft veel meer middeldure huurwoningen – met een maandelijkse huurprijs tussen 681 en 1.000 euro – nodig. Volgens de meest recente cijfers (WiA 2011) bestaat slechts 8,5% van de Amsterdamse woningmarkt uit vrije sector huurwoningen, waarvan dan ook nog eens een groot deel een maandelijkse huur heeft boven de 1.000 euro.”

Raadslid Van der Ree stelde namens VVD Amsterdam de volgende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders:

1. Is het College op de hoogte van de afspraken tussen Aedes en het kabinet?
  2. Is het College met de VVD van mening dat het aandeel van middeldure huurwoningen in Amsterdam moet worden uitgebreid?

De laatste jaren zijn diverse nieuwbouwprojecten van Amsterdamse woningcorporaties voor onbepaalde tijd stopgezet als gevolg van crisis en verhuurdersheffing. Ook hebben woningcorporaties bouwrechten ingeleverd.

Commerciële partijen willen op diverse plekken in Amsterdam middeldure huurwoningen realiseren, wat de VVD toejuicht. Om het aandeel middeldure huurwoningen snel op een aanvaardbaar peil te brengen denken wij dat we naast de commerciële partijen ook de woningcorporaties hard nodig hebben.

1. Kan het College een overzicht presenteren van vooralsnog stopgezette nieuwbouwplannen van woningcorporaties die als gevolg van de afspraken tussen Aedes en kabinet alsnog gerealiseerd zouden kunnen worden in het middeldure huursegment? Zo niet, waarom niet?
  2. Is het College bereid in gesprek te gaan met de Amsterdamse woningcorporaties over herontwikkeling van bestaande en stopgezette plannen ten behoeve van het middeldure huursegment? Zo niet, waarom niet?

Op 15 november werden de vragen beantwoord. Ze zijn te lezen door hier te klikken.