VVD Amsterdam: snelheid Amsterdamse uitvalswegen moet omhoog

Veel hardwerkende Amsterdammers ergeren zich dagelijks aan de snelheidslimiet van 50 km/u op veel Amsterdamse uitvalswegen. Voorbeelden hiervan zijn de IJburglaan en de Transformatorweg. Het gaat hier vaak om wegen met gescheiden rijstroken die zich niet in dichtbevolkt stedelijk gebied bevinden. Het grote verschil in snelheid met bijvoorbeeld de A10 als men vanaf deze weg één van de uitvalswegen oprijdt zorgt dikwijls voor gevaarlijke verkeerssituaties en beperkt de doorstroming. VVD Amsterdam wil dat het College onderzoekt op welke wegen de maximumsnelheid verhoogd zou kunnen worden naar 70 km/u.

VVD Amsterdam is van mening dat op grote delen van deze invalswegen de snelheid van 50 km/u tot 70 km/u verhoogd zou kunnen worden, mits de luchtkwaliteit niet onevenredig in het geding komt. Eerder hebben we al gezien dat eenzelfde snelheidsverhoging ook mogelijk was in de IJ-tunnel en op de Nieuwe Leeuwarderweg. Het College liet in beantwoording (28-01-2013) van eerdere schriftelijke vragen van ondergetekende (22-11-2012) inzake de maximumsnelheid in de IJ-tunnel weten dat verhoging van de maximumsnelheid van 50 km/u tot 70 km/u de volgende positieve gevolgen zou hebben:

- Betere doorstroming van het verkeer.

- Dat deze snelheid bij veel weggebruikers, voor een deel van het tracé, beter aansluit bij het verwachtingspatroon.

- Dat misschien de snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers kleiner worden, wat gunstig is voor de verkeersveiligheid.

Wat VVD Amsterdam betreft onderzoekt het College voor alle doorgaande wegen buiten het dichtbevolkte stedelijk gebied of een snelheidsverhoging mogelijk is. “Verhoging van de snelheid waar mogelijk verhoogt de verkeersveiligheid, verbetert de doorstroming en bespaart de Amsterdammer veel ergernis”, aldus Toonk

Raadslid Toonk stelde namens VVD Amsterdam de volgende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders:

  1. Kan het College zich voorstellen dat veel hardwerkende Amsterdammers zich dagelijks afvragen waarom de maximumsnelheid op veel doorgaande wegen en uitvalswegen in Amsterdam beperkt is tot 50 km/u terwijl de weginrichting ook (minimaal) 70 km/u toestaat? Graag met onderbouwing.
  2. Is het College het met VVD Amsterdam eens dat het aannemelijk is dat er naast de IJ-tunnel in Amsterdam meerdere wegen of weggedeeltes zijn waar de maximumsnelheid van 50 km/u naar 70 km/u zou kunnen worden verhoogd zonder dat dit een probleem voor de verkeersveiligheid of onevenredige verslechtering van de luchtkwaliteit oplevert? Zo nee, waarom niet?
  3. Kan het College een overzicht geven van alle doorgaande wegen en uitvalswegen in Amsterdam die zich al dan niet na beperkte fysieke aanpassingen lenen voor een verhoging van de maximumsnelheid naar minimaal 70 km/u, inclusief per weg(vak) de noodzakelijke maatregelen en de termijn waarop dit gerealiseerd kan zijn?
  4. Is het College bereid de wegen, waar naar het oordeel van het College, de maximumsnelheid niet verhoogd zou kunnen worden te publiceren op de website van de gemeente, inclusief een motivatie voor de geldende maximumsnelheid? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Mocht u nog tips hebben over doorgaande wegen in Amsterdam waar volgens u de maximumsnelheid verhoogd zou kunnen worden, laat het dan weten aan raadslid Werner Toonk via: w.toonk@vvdamsterdam.nl