College ondersteunt visie VVD: Geen belastingverhoging voor afdekking financiële risico’s

Naar aanleiding van oproep van een bestuurslid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten tot verruiming van het lokale belastinggebied, oftewel het makkelijker maken van belastingverhoging, stelde raadslid Marianne Poot onlangs vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders. Deze week liet het College weten dat zij, net als de VVD, belastingverhoging een onwenselijk middel vindt voor het afdekken van financiële ricsico’s.

Op de website Binnenlandsbestuur.nl verscheen op woensdag 11 september 2013 een artikel getiteld: ‘Inkomsten gemeenten moeten omhoog’. In het artikel wordt gemeld dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), bij monde van de heer Buddenberg, voorzitter van de VNG-commissie financiën, een pleidooi houdt voor het verruimen van het lokale belastingbeleid om in de toekomst risico’s op de gemeentebegroting af te kunnen dekken door het verhogen van belastingen. Volgens de VNG zouden de ophanden zijnde decentralisaties debet zijn aan de risico’s voor gemeentebegrotingen.

Naar aanleiding van dit artikel stelde financieel woordvoerder Marianne Poot schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders. “De Amsterdammers mogen niet opdraaien voor de financiële risico’s die de decentralisaties met zich meebrengen. In deze tijd van crisis is het juist belangrijk de lasten zo laag mogelijk te houden voor de Amsterdammer en financiële risico’s op andere manieren af te dekken. Bijvoorbeeld door het verkleinen van schulden of efficiëntere dienstverlening”

In de beantwoording van de schriftelijke vragen liet het College deze week weten dat zij het op dit onderwerp met de VVD eens is en dat verruiming van belastingverhoging geen wenselijk middel is voor het afdekken van financiële risico’s van de gemeente. Financiële risico’s moeten worden afgedekt door ze te beheersen.

Lees hier de volledige beantwoording van de schriftelijke vragen.