Wie actief blijft, heeft sneller weer een baan

Wethouder Van Es verklaarde niets te zien in de plannen om mensen in de bijstand vrijwilligerswerk te laten doen als tegenprestatie voor een uitkering. De VVD vindt dit onbegrijpelijk.

Wij vinden het belangrijk dat mensen met een uitkering weer zo snel mogelijk aan het werk gaan. Bijstand is bedoeld als een laatste en vooral tijdelijk vangnet. Als je bijstand ontvangt, kun je naast het zoeken naar een baan, in de tussentijd best iets terugdoen voor de gemeenschap. Denk aan een ochtendje koffieschenken, klaar-over zijn in de buurt of bladeren vegen. Hele gewone zaken, waar veel behoefte aan is in Amsterdam. Dit levert een win-win situatie op, zowel voor de maatschappij als voor mensen met een uitkering, die zo in het werkritme blijven, ervaring op doen en nieuw netwerken opbouwen.

Momenteel zitten ongeveer 40.000 Amsterdammers in de bijstand, bijna 10% van de totale Amsterdamse beroepsbevolking is werkloos. De mentaliteit moet worden dat je iets terugdoet voor je uitkering. Als je iets kunt, dan ga je aan de slag. Daarbij is het bewezen dat mensen die in het arbeidsritme blijven sneller weer een baan vinden. Werkgevers nemen sneller iemand in dienst die actief is gebleven dan iemand die thuis is blijven zitten.

Natuurlijk gaat een betaalde baan altijd voor maar het is prima mogelijk om naast het doen van vrijwilligerswerk voldoende tijd over te houden om te solliciteren. Wij geloven dat verreweg de meeste mensen ook graag aan de slag willen. Niemand staat ‘s ochtends op met het idee om vandaag weer eens lekker achter de geraniums te gaan zitten. De meeste mensen willen gewoon aan de slag.

Wij vinden het wel belangrijk om mensen de keuze te geven welk vrijwilligerswerk ze willen doen. Dat kan ook want er zijn op heel veel verschillende terreinen vrijwilligersplekken. Voorleesmoeder op school, buddy of maatje in de zorg of vrijwilliger bij de politie. Een andere mogelijkheid is dat mensen zelf aangeven hoe zij deze tegenprestatie willen invullen. In Australië zijn daar goede ervaringen mee opgedaan.

Venlo, Helmond en Rotterdam zijn voorbeelden van steden die met succes een tegenprestatie voor een uitkering vragen. In Venlo is hierdoor het percentage jongeren in een uitkering met 45% gedaald. Maar ook dichterbij huis zien we voorbeelden hoe de inzet van werklozen als vrijwilligers zijn vruchten afwerpt. In stadsdeel Nieuw-West is het stadsdeelvoorzitter Baâdoud die werkloosheid bestrijdt door middel van een gastherenproject waarbij bijstandsontvangers worden ingezet als gastheer/gastvrouw in de openbare ruimte.

Het subsidiëren van passiviteit is wat ons betreft passé en het tegendeel van sociaal. Was het immers niet wethouder Van Es zelf die in een interview toegaf hoe verkeerd het is om mensen passief in een uitkeringssituatie te laten zitten en hoeveel beter het is om aan de slag te blijven? Wij zijn ervan overtuigd dat het vragen van een tegenprestatie een belangrijke stap is in de richting van een betere maar ook socialere samenleving waar het normaal is dat mensen is terugdoen voor hetgeen zij ontvangen van diezelfde samenleving.

Marianne Poot

Woordvoerder Werk en Inkomen