Decentralisatiegeld moet transparant en controleerbaar besteed worden

Vanaf 2015 zullen een aantal belangrijke taken van het Rijk aan de gemeenten overgedragen worden. Het gaat hierbij om drie grote decentralisaties: Jeugdzorg, Wet maatschappelijke Ondersteuning en de Participatiewet. Hiermee komt ook 16 miljard euro bij de gemeenten terecht. In verschillende media werd onlangs gemeld dat er problemen zouden kunnen ontstaan bij de controle op de besteding van dit budget. VVD Amsterdam vindt het van groot belang dat de decentralisatiegelden democratisch controleerbaar en absoluut transparant besteed worden.

Financieel woordvoerder Marianne Poot : “Voor de VVD is het van essentieel belang dat de enorme hoeveelheid geld die met de op handen zijnde decentralisaties gemoeid is volledig transparant en controleerbaar besteed wordt.”

Op 6 december verscheen er op de website van BinnenlandsBestuur.nl een artikel getiteld: ‘16 miljard euro raakt uit zicht’, waarin gesteld wordt dat er voor de controle op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de besteding van de 16 miljard euro die met de decentralisaties sociaal domein na 2015 zijn gemoeid, niets geregeld blijkt te zijn, waarmee landelijk 16 miljard euro ongecontroleerd uit het zicht lijkt te verdwijnen. De heer Arno Visser, lid van de Algemene Rekenkamer, stelt dat de wetgeving zoals deze nu in de maak is - Wmo 2015, Participatiewet en Jeugdwet -  vragen om controleproblemen is.

Daarnaast verscheen op 29 november in NRC Handelsblad een artikel getiteld: ‘Raadsleden kunnen bestuursmoloch niet de baas’. Hierin wordt gesteld dat de samenwerkingsverbanden tussen gemeenten in de uitvoering van de decentralisaties tot grote controleproblemen zullen leiden, onder andere omdat de verantwoordelijkheid van de controle over verschillende gemeenteraden, rekenkamers en rekenkamercommissies verspreid is. Deze vrees wordt bevestigd door de heer Visser in Binnenlands Bestuur.

VVD Amsterdam vindt dat de democratische controle op de besteding van de gelden die met de decentralisaties gemoeid zijn van essentieel belang is.

Daarom stelde gemeenteraadslid Marianne Poot namens VVD Amsterdam de volgende vragen aan het stadsbestuur:

1. Heeft het College kennis genomen van de artikelen ‘16 miljard euro raakt uit zicht’ en ‘Raadsleden kunnen nieuwe bestuursmoloch niet de baas’?
  2. Deelt het College de zorgen omtrent de controle op de decentralisatiegelden die in de artikelen geuit worden? Zo nee, waarom niet?
  3. Ziet het College mogelijkheden om deze voorziene controleproblemen tijdig te ondervangen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
  4. Is het College in gesprek met het kabinet om deze controleproblematiek te voorkomen? Zo nee, is het College bereid om met het kabinet in gesprek te gaan om deze problematiek onder de aandacht te brengen?
  5. Is het College het met de VVD eens dat gelden van deze omvang absoluut transparant en volledig door de gemeenteraad en Amsterdamse rekenkamer controleerbaar besteed dienen te worden? Hoe heeft het College zich hierop voorbereid?
  6. Hoe is het College van plan de transparantie met betrekking tot de decentralisaties te waarborgen en op welke wijze zal zij de gemeenteraad hierover informeren?