Amsterdam en Rijk werken gezamenlijk aan terugkeer uitgeprocedeerde asielzoekers

In Amsterdam zwerft al ruim een jaar een groep uitgeprocedeerde asielzoekers rond. Deze groep begon in een tentenkamp aan de Notweg en heeft sindsdien op veel –al dan niet gekraakte– locaties verbleven. Omdat de problemen binnen en rondom deze groep onveranderd groot zijn en er geen andere oplossingen in zicht waren, heeft staatssecretaris Teeven in samenspraak met burgemeester Van der Laan besloten om deze groep voor maximaal een half jaar onder te brengen in het voormalige Huis van Bewaring aan de Havenstraat in Amsterdam Zuid.

Vluchtkerk

Op 22 november jl. heeft staatssecretaris Teeven te kennen gegeven gemeentelijke opvang van de groep geregistreerde asielzoekers per 1 december 2013 te gedogen. Het Amsterdamse college heeft besloten gebruik van dit aanbod te maken en de geregistreerde groep, bestaande uit 159 illegale vreemdelingen, op te vangen. De VVD is tevreden over deze oplossing om de volgende drie redenen:

1. Waar Amsterdam en het Rijk in het verleden vooral naar elkaar keken en wezen, wordt de zaak nu eindelijk gezamenlijk opgepakt.

2. Waar de opvang tot nu toe werd georganiseerd door vrijwilligers, waaronder actievoerders die de uitgeprocedeerde asielzoekers ingezet hebben in hun eigen protest tegen het Nederlandse asielbeleid, zullen nu ook professionals ingezet worden in de begeleiding naar een oplossing.

3. Waar in het verleden vooral valse hoop werd gegeven aan de uitgeprocedeerde asielzoekers, wordt vanaf nu echt gewerkt aan een oplossing. Voor het overgrote deel van de groep zal dat terugkeer naar het land van herkomst betekenen.

De burgemeester heeft aangegeven alleen de groep van 159 geregistreerde vreemdelingen onderdak te willen verlenen en niet ook de uitgeprocedeerde asielzoekers die zich later hebben aangesloten. De VVD staat achter dat besluit en heeft al eerder gewaarschuwd voor de aanzuigende werking, die een ruimhartig Amsterdams beleid tot gevolg kan hebben. Inmiddels heeft ook burgemeester Van der Laan aangegeven dat er inderdaad sprake is geweest van een aanzuigende werking.

De VVD heeft in de raadscommissie Algemene Zaken benadrukt dat de professionals die ingezet gaan worden bij de begeleiding van de groep uitgeprocedeerde asielzoekers regievoerders van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) moeten zijn. Zij zijn immers bij uitstek de personen die deze groep kunnen begeleiden gedurende hun terugkeerproces. Voor verreweg de meeste personen is er geen enkel zicht meer op enige vorm van rechtmatig verblijf in ons land en zal er dus echt gewerkt moeten worden aan terugkeer naar het land van herkomst.

De veiligheid van deze medewerkers moet wel goed gewaarborgd worden. Hoog oplopende emoties zijn in het verleden helaas wel eens overgeslagen in allerlei vormen van agressie en geweld richting de DT&V medewerkers. Uiteraard is dit te allen tijden onacceptabel; het zijn medewerkers met een publieke taak die deze naar eer en geweten uitvoeren.

Zie hier de brief met het aanbod van de burgemeester van 4 december jl. en de bijbehorende voorwaardenwaar de uitgeprocedeerde asielzoekers zich dienen te houden.