Zorgen over LHBT-voorlichting op Amsterdams voortgezet onderwijs

Vorige week berichtten diverse online media waaronder nu.nl dat uit onderzoek van Rutgers WPF blijkt dat 59% van de scholieren in het voortgezet onderwijs aangeeft geen specifieke voorlichting over homo –en biseksualiteit te hebben gekregen. VVD-woordvoerder Diversiteit Stefan de Bruijn: “Voorlichting is van essentieel belang voor begrip en acceptatie van LHBT’s. Mijn ervaring bij het geven van voorlichting is dat veel kinderen het juist interessant vinden en er meer over willen weten. Onbekend maakt onbemind dus zonder voorlichting blijven vooroordelen bestaan. Dat is onwenselijk en een gemiste kans.”

Vanaf 1 december 2012 is elke school in Nederland verplicht om voorlichting te geven over lesbiennes, homo’s, bi’s en transgenders (LHBT’s). Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau is de middelbare school geen veilige  plek voor jonge homo- en biseksuelen. Uit onderzoek blijkt dat gebrek aan voorlichting een voedingsbodem voor geweld tegen LHBT’s is.

De wettelijke verplichting om LHBT-voorlichting te geven door elke school dient ook in Amsterdam te worden nagekomen. De VVD is verbaasd dat nu blijkt dat dit in Amsterdam niet het geval is. Over dit onderwerp is regelmatig in de gemeenteraad(scommissie) gesproken en daar is steeds gesteld dat de voorlichting op elke school wordt gegeven.

De volgende vragen werden aan het College gesteld:

  1. Kan het College aangeven hoeveel scholen in het Amsterdamse voortgezet onderwijs LHBT-voorlichting geven? Komt dit aantal overeen met het totaal aantal scholen in het voortgezet onderwijs in Amsterdam? Hoe verhoudt dit aantal zich tot het landelijk gemiddelde?
  2. Kan het College aangeven waarom scholen ervoor kiezen om de wettelijke verplichting om LHBT-voorlichting niet na te komen? Wanneer heeft het College signalen hierover ontvangen?
  3. Kan het College aangeven welke maatregelen momenteel worden genomen om LHBT-voorlichting op alle scholen plaats te laten vinden? Zijn er volgens het College aanvullende maatregelen noodzakelijk nu dat blijkt dat 59% van de leerlingen geen specifieke voorlichting op dit vlak heeft gekregen? Zo, ja welke en welke rol ziet zij voor zichzelf weggelegd op dit terrein? Zo nee, waarom niet?