Ondernemen in de stad: Parfumerie Marjo

VVD-economiewoordvoerder Marja Ruigrok gaat het gesprek aan met Amsterdamse ondernemers. Deze week sprak Marja, samen met Hans Mensink van VVD Centrum, met Erwin de Groot van Parfumerie Marjo. Vanwege de regelzucht in stadsdeel Centrum is de parfumerie genoodzaakt in deze lastige tijden flinke investeringen te doen.

Parfumerie Marjo

Parfumerie Marjo, een luxe parfum speciaalzaak, is een begrip in Amsterdam. Het familiebedrijf werd in 1965 door Joop 

De Groot opgericht. Onder leiding van zonen Erwin en Hugo, heeft het bedrijf twee vestigingen in de binnenstad, één op de Zeedijk en één aan de Damstraat. Daarnaast runnen zij de webshop Parfumerie.nl.

Welstandregels

De parfumerie is voor een groot deel afhankelijk van de verkoop van luxe merken. Erwin de Groot: “Veel zelfstandige parfumerieën in het land moeten hun deuren sluiten, omdat ze niet meer kunnen opboksen tegen de bekende ketens. Wij kunnen gelukkig nog meekomen, maar daarvoor is het wel van groot belang dat wij luxe merken kunnen blijven verkopen.” Deze luxe merken stellen hoge eisen aan de uitstraling van de winkels. De Groot ziet zich genoodzaakt om aan de eisen van deze merken tegemoet te komen. Zo staan bij de vestiging aan de Damstraat al jaren de namen van enkele van deze merken op de gevel. Deze reclame-uiting is echter in strijd met de welstandregels en daarom hangt de ondernemer nu een dwangsom van 20.000 euro boven het hoofd. De Groot heeft tegen de dwangsom bezwaar ingediend, maar dat bezwaar is afgewezen.

 Maatwerk

Woordvoerder economie & werkgelegenheid Hans Mensink van VVD Centrum: “Parfumerie Marjo draagt bij aan een hoogwaardige uitstraling en zorgt voor werkgelegenheid. Bij deze kleine ondernemers die het al moeilijk genoeg hebben, moet je als overheid maatwerk leveren en niet klakkeloos de regels toepassen, want dan schieten zij hun doel voorbij.” Een voorstel van VVD Centrum om in het geval van Marjo af te wijken van het reclame- en welstandbeleid kon in het stadsdeel echter niet op een meerderheid rekenen. Portefeuillehouder Boudewijn Oranje (D66) gaf tijdens de behandeling van het voorstel aan dat hij “niet zwicht voor de terreur van internationale multinationals”, die de uitstraling van de gevel van Marjo bepalen.
Om de dwangsom af te wenden en toch de grote merken te kunnen verkopen, moet De Groot het pand aan de Damstraat ingrijpend verbouwen. “We kunnen niet anders, maar het is een zware financiële klap. Vooral ook, omdat we in 2012 de winkel nog volledig hebben verbouwd.”

Marja Ruigrok: “De reclame op de gevel is noodzakelijk voor de ondernemer om zijn hoofd boven water te houden en is absoluut niet storend. Sterker nog, Parfumerie Marjo wordt gesteund door de ondernemersvereniging. Waarom zou je als overheid een einde aan de reclame willen maken wanneer dit een positieve bijdrage levert aan het straatbeeld?”