VVD: Neem drempels voor collecte weg

VVD Amsterdam wil dat het eenvoudiger en goedkoper wordt om in Amsterdam een collecte te houden. De liberalen hebben vandaag een voorstel in de raad ingediend om drempels voor het verkrijgen van een collectevergunning weg te nemen. Zo dient er één collectevergunning voor de hele stad te komen, in plaats van de huidige vergunningverlening per stadsdeel. Met deze en andere maatregelen wil de VVD het makkelijker maken voor organisaties om te collecteren en ervoor zorgen dat er meer geld bij het goede doel terecht komt.

De vele Amsterdamse goede doelen die niet in het landelijke CBF-collecterooster zijn opgenomen, moeten op dit moment in elk stadsdeel een afzonderlijke collectevergunning aanvragen. De vergunningskosten kunnen daardoor oplopen tot €553,00. Gemeenteraadslid Marianne Poot: “Iedereen zal het er over eens zijn dat een dergelijk fors bedrag beter aan het goede doel besteed kan worden dan aan onnodige ambtelijke kosten. Daarom stellen wij voor één vergunning voor de hele stad in te voeren.”

Ook moet het voor kleinere Amsterdamse organisaties als sportclubs, kinderboerderijen of buurthuizen mogelijk worden om te collecteren. Voor deze organisaties vormen de vergunningskosten een drempel. Bovendien is het binnen de huidige regels onduidelijk of ze een vergunning kunnen krijgen. “Als Amsterdammers met hun sportclub geld in willen zamelen voor het opknappen van de kleedkamers, moet dat mogelijk zijn. Een kleinere overheid vraagt meer initiatief en ondernemerschap van verenigingen. Daar staat wat ons betreft een effectievere dienstverlening van de gemeente tegenover,” aldus Marianne Poot.

Naast het instellen van één collectevergunning voor de hele stad roept de VVD in het voorstel ook op tot duidelijkere regelgeving, ruimere criteria en actieve promotie van de mogelijkheid tot collecteren door de gemeente Amsterdam.

Lees hier het voorstel.