Ondernemen in de stad: Uitvaartbedrijf ‘Hier en Hierna'

VVD-economiewoordvoerder Marja Ruigrok gaat het gesprek aan met Amsterdamse ondernemers. Deze week sprak Marja met Hester Hobbelink. Met haar uitvaartbedrijf Hier en Hierna adviseert en begeleidt Hester nabestaanden bij het regelen van de uitvaart. Hester: “Het is intens en enorm dankbaar werk. Het gaat erom dat nabestaanden met een warm gevoel terug kunnen kijken op een liefdevol afscheid.”

Meer persoonlijke aandacht door digitaal ondernemersdossier
Hester doet namens de familie aangifte van overlijden bij de gemeente. De benodigde formulieren kan zij van te voren mailen zodat deze voor haar klaar liggen als ze bij het gemeentehuis komt. Ook al duurt deze aangifte niet heel erg lang, en verschilt deze per geval, het blijft een handeling die Hester vaak moet uitvoeren. Een manier om deze aangiftes sneller te kunnen doen is zeer gewenst. Gebruik maken van het digitale ondernemersdossier zou een ideale manier zijn. Door het gebruik van dit dossier worden de (standaard) bedrijfsgegevens van Hier en Hierna opgeslagen en hoeft Hester alleen maar de persoonlijke gegevens in te vullen. Dit scheelt haar kostbare tijd. Marja Ruigrok pleit al meerdere jaren voor de toegang van het digitale dossier voor elke ondernemer in Amsterdam. In september 2013 is het digitale ondernemersdossier al ingevoerd voor horeca ondernemers. Dit is een goed begin, maar VVD Amsterdam zou graag zien dat elke Amsterdamse ondernemer gebruik zou kunnen maken van dit digitale dossier. Het zou een grote stimulans zijn voor het MKB en het past in het Masterplan van Deregulering, waar VVD Amsterdam ondernemerschap wil stimuleren. Een stimulans waar ook uitvaartbedrijf Hier en Hierna van zou kunnen profiteren.

De Amsterdamse Kist
Steeds vaker komen er speciale wensen zoals een afscheidsdienst op een bijzondere locatie als een theater of schouwburg. Een vergunning hiervoor heeft ze tot op heden nog niet hoeven aan te vragen. VVD Amsterdam vindt dit een mooie ontwikkeling. Mensen moeten vrij zijn om te kiezen waar zij afscheid willen nemen van hun dierbaren. Het is fijn dat culturele ondernemers deze locaties hiervoor openstellen. Als uitvaartondernemer probeert Hester alle wensen te vervullen van de nabestaanden. Hester: “Bij de vraag of een speciale wens mogelijk is zeg ik altijd tegen de familie: ‘alles kan en mag, zolang het veilig is en binnen de wet valt’.“ In aanvulling hierop heeft Hier en Hierna in 2012 samen met Stichting Stadshout de Amsterdamse Kist geïntroduceerd. De Amsterdamse kist is een kist voor en door Amsterdammers gemaakt en voor iedereen die van de stad houdt. Hester: “Zeker voor een uitvaart kiezen mensen ’t liefst voor iets dat ‘eigen’ en vertrouwd is.  Met de Amsterdamse Kist probeer ik daar op in te spelen door een kist ‘uit de buurt’ aan te bieden.”

Uitvaart duurder op een zaterdag
Naast speciale wensen voor een locatie of kist, moeten nabestaanden ook beslissen op welke dag de uitvaart plaats gaat vinden. Hier en Hierna krijgt vaak de wens dat zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid kunnen krijgen om afscheid te nemen van de overledene. De zaterdag is hierdoor een veel gekozen dag. Een nadeel hiervan is dat de uitvaart op deze dag op veel locaties duurder is. Er moet dan namelijk een onregelmatigheidstoeslag betaald worden aan de medewerkers die op zaterdag werken. VVD Amsterdam vindt dat deze toeslag afgeschaft moet worden: “Het zou qua prijs niet mogen uitmaken op welke dag een uitvaart plaats vindt, het product blijft het zelfde.” Afgelopen maandag heeft raadslid Marja Ruigrok deze opvatting ook verkondigd in het Radio1 programma ‘StandpuntNL