Tegenprestatie kan Amsterdam veiliger maken

De VVD wil dat bijstandsgerechtigden zich als tegenprestatie voor hun uitkering gaan inzetten voor het vergroten van de veiligheid in Amsterdam. Volgens VVD-raadsleden Marianne Poot en Robert Flos kan de inzet van deze groep Amsterdammers een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de criminaliteit en het verhogen van de veiligheidsbeleving. Daarnaast profiteren ook de bijstandsgerechtigden zelf van dit project. Het vergroot hun kans op een betaalde baan en ze blijven in het arbeidsritme. “Het mes snijdt aan twee kanten”, aldus Poot.

Vooralsnog is er in Amsterdam is nog niet op structurele basis een tegenprestatie gevraagd van bijstandsgerechtigden, terwijl dit wel mogelijk is. De VVD hoopt daar met dit voorstel verandering in te brengen. De VVD vindt het heel normaal dat je wat terugdoet voor de maatschappij als je een bijstandsuitkering ontvangt. “Zeker op het gebied van veiligheid kan er veel verbeterd worden in de stad. De tegenprestatie kan daarom wat ons betreft goed gebruikt worden om Amsterdam veiliger te maken”, zegt Poot.

Eén van de voorstellen die de VVD vandaag presenteerde, is het aanstellen van veiligheidsambassadeurs. Het takenpakket van deze veiligheidsambassadeurs zal in ieder geval bestaan uit toezicht houden, het verspreiden van tips en informatie, het bieden van een luisterend oor aan slachtoffers, het melden van problemen in de openbare ruimte, het in kaart brengen van veiligheidsproblematiek en het fungeren als tussenpersoon tussen buurtbewoners en professionals. “Een hele reeks onderzoeken heeft duidelijk gemaakt dat gebieden met veel sociale cohesie en een schone en hele openbare ruimte, lagere niveaus van misdaad kennen. Daar spelen wij met onze voorstellen op in”, aldus Poot.

De VVD wil verder dat bijstandsgerechtigden voorlichting gaan geven over criminaliteitspreventie. Dat is volgens Flos absoluut geen overbodige luxe. “Amsterdammers ondernemen gemiddeld de minste actie om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van criminaliteit. Zo zijn er in Amsterdam verreweg de minste preventieve voorzieningen in en rondom de woning om inbraken te voorkomen. Wat ons betreft gaan bijstandsgerechtigden door middel van voorlichting het sociaal-preventief gedrag onder Amsterdammers stimuleren. Met relatief simpele aanpassingen kan de kans op een inbraak, brand of ander leed aanzienlijk verminderd worden.”

Ook de politie is regelmatig op zoek naar vrijwilligers en volontairs, die een belangrijke rol spelen in de zichtbaarheid op straat of ondersteunende taken verrichten. Afhankelijk van de interesse, opleiding en werkervaring kan de inzet op maat worden afgestemd. De VVD wil dat de gemeente en politie nauw gaan samenwerken om te zien hoe bijstandsgerechtigden ingezet kunnen worden om vrijwilligerswerk bij de politie te doen.

Verder stelt de VVD voor om het succesvolle gastheer-project uit Nieuw-West over de stad uit te rollen. “De aanwezigheid van gastheren en –vrouwen in de openbare ruimte heeft een positief effect op de veiligheidsbeleving en daarnaast zien wij dat veel mensen hierdoor vrij snel doorstromen naar een echte baan. Een win-win situatie”, zegt Poot.

Zie hier voor het initiatiefvoorstel 'Tegenprestatie maakt Amsterdam veilig'.