VVD Amsterdam Noord organiseert erfpachtbijeenkomst op maandag 17 maart

In Amsterdam Noord zijn veel buurten waar op korte termijn de erfpachtcanon wordt herzien en de erfpachters met een flinke stijging van hun woonlasten zullen worden geconfronteerd. Daarom organiseert de afdeling Noord van de VVD een bewonersavond op maandag 17 maart met erfpacht als thema. Sprekers zijn o.a. raadslid en nummer 3 op de lijst van de VVD voor de gemeenteraad Daniel van der Ree, voorzitter Stichting Erfpachters Belang Amsterdam Koen de Lange en lijsttrekker van de VVD Amsterdam Noord Elisabeth Groot.

In Amsterdam kunnen veel huiseigenaren de grond onder hun eigen woning niet kopen. Die moeten ze van de gemeente huren: erfpacht. De gemeente bezit de grond en stelt ook de (huur)prijs vast: de canon. Na verloop van tijd wordt de canon bijgesteld: woningbezitters betalen dan een veelvoud, soms het vijftigvoudige (!), van wat ze tot nu toe betaalden. ”Dat hád u kunnen weten”, zegt de gemeente dan.

Maar de VVD denkt dat niet iedere koper van een woning het leuk vindt om thuis op de bank de gemeentelijke erfpachtnota’s door te nemen. Voor veel huizenbezitters komt de canonherziening als een klap, die diep ingrijpt in de portemonnee. De huizenbezitter brengt door allerlei belastingen al een onevenredig groot deel van de inkomsten voor de stad op. Genoeg is genoeg. Daarom wil de VVD dat iedere huizenbezitter de kans krijgt om de grond onder de eigen woning van de gemeente te kopen. De VVD blijft streven naar een vrije keuze tussen erfpacht of het kopen van eigen grond. Totdat dit doel is bereikt, zetten wij in op een hervorming van het erfpachtsysteem. Wat betreft de VVD mag je eigen huis geen spaarpot van de gemeente zijn!

De bijeenkomst vindt plaats op maandag 17 maart van 20.00 tot 21.30 uur in het Hyperion Lyceum aan de Tolhuisweg 6 in Amsterdam Noord.

De volgende sprekers zullen aanwezig zijn:

Koen de Lange, voorzitter van de Stichting Erfpachters Belang Amsterdam (SEBA) die aan de wieg van het erfpachtreferendum stond;

Daniel van der Ree, VVD kandidaat nummer 3 op de VVD lijst en nu woordvoerder erfpacht in de fractie;

Elisabeth Groot, VVD lijsttrekker voor Stadsdeel Noord.

Geïnteresseerden en betrokkenen zijn van harte uitgenodigd, de zaal is open om 19.30 uur en toegang is gratis.