Toekomstbestendig Coalitieproject 1012

Het Wallengebied is één van de grootste en mooiste oude binnensteden ter wereld. Waar Coalitieproject 1012 zich richt op het decriminaliseren van dit gebied en het tegengaan van misstanden van de prostitutiebranche, krijgt het de volle steun van de VVD. De misstanden in het Wallengebied rechtvaardigen het ingrijpen van de overheid. Voor de VVD is het van belang dat dit ingrijpen dient ter normalisering van de buurt, zodat er ook weer ruimte komt voor marktwerking. Na ruim vier jaar maakt VVD-raadslid Marijn Ornstein de balans op: “Bij de start van het Coalitieproject in 2009 was het duidelijk dat het een lange adem zou vergen. Er zijn belangrijke stappen gezet richting normalisering van het Wallengebied, maar we zijn er nog niet. Daarom is het van belang dit project ook in de volgende raadsperiode voort te zetten. Ik ben blij dat al mijn moties over de toekomst van 1012 unaniem zijn aangenomen”.

Op 13 maart 2014 sprak de gemeenteraad voor de laatste keer deze raadsperiode over Coalitieproject 1012. Vertrekkend raadslid Ornstein heeft met haar drie aangenomen moties nog een laatste stempel op de toekomst van het project weten te drukken. Zo heeft zij ervoor gezorgd dat ook voor buurtbewoners of andere kleine private investeerders de mogelijkheden worden onderzocht om te kunnen investeren in de nog op te richten NV Wallen of 1012 Inc. “Verschillende private partijen hebben aangegeven interesse te hebben om financieel te participeren in een 1012 Inc. Ik ben blij dat gezocht gaat worden naar manieren om deze partijen te laten meedoen, bijvoorbeeld door crowdfunding of speciaal voor dat doel bestemde aandelen. Dit kan aanmerkelijk bijdragen aan het creëren en behouden van een breed en langdurig draagvlak van bewoners en ondernemers in de buurt”, aldus Ornstein.

Daarnaast riep zij namens de VVD met succes op om een 1012 Inc primair te gebruiken voor het oorspronkelijk doel, namelijk het aankopen, ontwikkelen en beheren van panden en dus niet de scope te verbreden met allerlei andere activiteiten zoals marketing en communicatie over het 1012-project. Marketing hoort thuis bij partijen als Amsterdam City en City Marketing Amsterdam en proactieve communicatie over het project moet bij de projectorganisatie van de gemeente vandaan te komen. Omdat de projectorganisatie een kritische succesfactor is voor het welslagen van het Coalitieproject 1012, riep Ornstein tot slot de Burgemeester op om de gemeenteraad zo spoedig mogelijk een uitwerking voor te leggen hoe hij een toekomstbestendige projectorganisatie 1012 vorm gaat geven.