Coalitieakkoord 2014-2018: Amsterdam is van iedereen

Op woensdag 18 juni is het coalitieakkoord van D66, VVD en SP, 'Amsterdam is van iedereen', tijdens de raadsvergadering aangenomen. De drie partijen zijn een agenda voor een sociaal en ondernemend stadsbestuur overeengekomen met alle ruimte voor ideeën en zorgen uit de stad. In het akkoord is veel aandacht voor werk en armoede, voor beweging op de woningmarkt en grote investeringen in het Amsterdamse onderwijs.

D66-fractievoorzitter Jan Paternotte: “Het akkoord staat voor een hoop vernieuwingen in Amsterdam. We gaan meer investeren in onderwijs dan ooit tevoren, zodat kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Het erfpachtsysteem gaat op de schop en we brengen de stadsfinanciën onder controle.”

VVD-fractievoorzitter Eric van der Burg: “Voor bewoners en ondernemers in de stad gaan de lasten omlaag. De afvalstoffenheffing gaat naar beneden en de reclamebelasting wordt afgeschaft. Daarnaast gaan we extra middelen vrijmaken voor veiligheid in de stad. We breidden de top-600 aanpak van zware criminelen uit tot een top-1000.”

SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “Onze ambitie is dat er over vier jaar minder Amsterdammers in armoede leven. Dat kinderen alle kansen krijgen op een goede toekomst. Ook gaan we fors investeren in betaalbare huizen in de stad zodat iedereen in Amsterdam kan wonen.”

Sinds Hemelvaartsdag (29 mei) waren de partijen in gesprek over het nieuwe stadsbestuur.

Lees hier het coalitieakkoord Amsterdam is van iedereen.