Eric van der Burg over coalitieakkoord 'Amsterdam is van Iedereen'

Op 18 juni werd het coalitieakkoord 2014-2018 ‘Amsterdam is van Iedereen’ door de gemeenteraad aangenomen. Dit akkoord is het resultaat van een lange onderhandelingsperiode die geleid heeft tot een coalitie van D66, VVD en SP. Een coalitie en een akkoord waar ik als lijsttrekker van de VVD Amsterdam bijzonder veel vertrouwen in heb. Bij dezen wil ik u graag informeren over de hoofdlijnen van het akkoord.

Bij dezen wil ik u graag informeren over de hoofdlijnen van het akkoord.

Allereerst ben ik er trots op dat wij er in geslaagd zijn een forse lastenverlichting voor de Amsterdammer te realiseren. De lasten voor de belastingbetaler zullen jaarlijks met ruim €26 miljoen dalen. Dit als gevolg van een verlaging van de afvalstoffenheffing van enkele tientallen euro’s per huishouden en het afschaffen van een aantal (ondernemers)belastingen zoals de roerende zaakbelasting, hondenbelasting, precariobelasting en reclamebelasting.

Een akkoord tussen meerdere partijen, dat veel herkenbare VVD-punten bevat, bevat vanzelfsprekend ook wensen van de andere twee partijen die niet de standpunten van de VVD vertegenwoordigen. Zo worden bijvoorbeeld de tarieven voor parkeervergunningen (niet de tarieven aan de meter) in vergelijkbare gebieden gelijkgetrokken en met maximaal 25% verhoogd. Voor de gemiddelde vergunninghouder betekent dit een stijging van ongeveer vier euro per maand. De totale lastenverhoging als gevolg van deze tariefsverhoging bedraagt op jaarbasis €6 miljoen. Per saldo bedraagt de lastenverlichting voor de Amsterdammer dus €20 miljoen. Een heel mooi resultaat dat wat mij betreft een belangrijke stap op de weg naar een liberalere stad is.

Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over grote hervormingen op de woningmarkt. Zo mag het percentage sociale huurwoningen tenminste dalen van 58% naar 47%. Ook het erfpachtsysteem wordt radicaal vernieuwd. Er komt een systeem van eeuwigdurende erfpacht met de mogelijkheid tot eeuwigdurende afkoop. Dit systeem is in praktische zin vrijwel gelijk aan de mogelijkheid tot koop van de grond.

De succesvolle bezoekerspas om te parkeren wordt in de hele stad ingevoerd, er komt een stadsbrede parkeervergunning voor ondernemers en daarnaast komt er de mogelijkheid tot invoering van blauwe zones. Snorfietsers worden, met een helmplicht, van de fietspaden geweerd en de snelheid op uitvalswegen wordt, waar mogelijk, verhoogd tot 70 kilometer per uur.

Op het gebied van veiligheid wordt de succesvolle Top 600-aanpak van de meest gewelddadige veelplegers in de stad, uitgebreid naar een Top 1000. Bedreigde instellingen, zoals joodse instellingen, worden beter beveiligd en preventief fouilleren en cameratoezicht worden daar ingezet waar nodig.

Het thema van ons verkiezingsprogramma was ‘Werk voor Iedereen’. In het akkoord is dan ook nadrukkelijk aandacht voor dit thema. We gaan meer banen creëren en meer Amsterdammers aan het werk helpen door regels voor ondernemers weg te nemen en te investeren in een sterke economie en een goed vestigingsklimaat.

Een akkoord vraagt vanzelfsprekend concessies van alle deelnemende partijen, maar ik ben er van overtuigd dat wij als VVD met dit akkoord en met deze coalitie een mooi resultaat hebben bereikt en een sterk fundament hebben gelegd waarmee we kunnen bouwen aan een nog beter, sterker en liberaler Amsterdam.

Ten slotte mag ik u met trots melden dat Pieter Litjens en ik, mede namens u, als wethouder zitting zullen nemen in het nieuwe stadsbestuur om de komende vier jaar invulling te geven aan dit ambitieuze akkoord voor een liberaal en succesvol Amsterdam.

Met hartelijke groet,

Namens de gemeenteraadsfractie van VVD,

Eric van der Burg

Hier kunt u het volledige coalitieakkoord lezen.