Aanwezigheid stadsnomaden bedreigt Magneet Festival

Op de Oostpunt van het Zeeburgereiland in Amsterdam Oost bivakkeren tientallen stadsnomaden. Een groot deel van deze landkrakers is op het Zeeburgereiland neergestreken nadat ’t Landje in Amsterdam Westpoort begin april is ontruimd. Het is echter de bedoeling dat eind augustus op dit terrein voor de vierde maal op rij het Magneet Festival plaatsvindt, maar de aanwezigheid van de stadsnomaden bedreigt het festival. “Het is duidelijk dat deze groep landkrakers hier weg moet. Zolang zij er zitten kan op deze locatie geen festival georganiseerd worden” aldus Dilan Yesilgoz-Zegerius.

In de commissievergadering van 7 mei 2014 heeft burgemeester Van der Laan op vragen van de VVD aangegeven dat de stadsnomaden tijdig weg zullen zijn en het festival er geen overlast van zal ondervinden. Indien de nomaden er niet voor kiezen om vrijwillig te vertrekken, zal het terrein ontruimd worden. De VVD is blij met deze toezegging, maar maakt zich wel zorgen of deze mensen daadwerkelijk op tijd vertrokken zullen zijn. Yesilgoz-Zegerius: "In verband met een goed en veilig verloop van het festival -en de voorbereidingen hierop- is het cruciaal dat de landkrakers tijdig zijn vertrokken. Bij voorkeur vrijwillig, anders door middel van ontruiming.”

Verder is de VVD van mening dat als de krakers niet vrijwillig vertrekken en het terrein ontruimd moet worden, deze kosten zoveel mogelijk verhaald moeten worden op de daders. Onlangs stelde raadslid Van der Ree voor de kosten van de ontruiming van kraakpand De Valreep op de krakers te verhalen.

Magneet festivalMagneet festival 1

Magneet festival 2Magneet festival