Milan loopt stage bij VVD Amsterdam

Afgelopen week liep Milan, leerling op het Hervormd Lyceum Zuid, een maatschappelijke stage op het fractiebureau. Klik op 'lees meer' om zijn ervaringen te lezen.

Deze week heb ik stage gelopen bij de Amsterdamse VVD. Het was voor mij een hele leuke en leerzame week. Van mijn middelbare school moesten we stage lopen, en omdat ik erg veel interesse heb in politiek dacht ik meteen aan de VVD. Ik volg voornamelijk het landelijke nieuws terwijl de politiek uit je eigen stad natuurlijk ook belangrijk is, daarom besloot ik te bellen naar de VVD en te vragen of ze een stageplek hadden. Gelukkig hadden ze een stageplaats. Nadat dit geregeld was ging ik aan de slag.

De ontmoeting verliep zeer soepel en iedereen was bereid tijd voor mij vrij te maken, om me alles uit te leggen en mijn vragen te beantwoorden. Ik voelde me zeer welkom. Wat ik vooral inspirerend vond aan mijn stage waren de mensen die ik ontmoet heb.

Veel verschillende mensen die zich allemaal inzetten uit dezelfde overtuiging voor hun idealen. De meeste raadsleden hebben naast hun functie een baan en dit doen ze dus puur uit overtuiging. Ook was het erg leuk dat ik de kans kreeg om wethouder Eric van der Burg, VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok, VVD-fractievoorzitter Amsterdam Noord Elisabeth Groot, en Koen Petersen, de voorzitter van de Amsterdamse VVD, te interviewen.

Ik heb een unieke kans gekregen om achter de schermen te kijken van de Amsterdamse politiek: zo ben ik bij een overleg van de wethouder geweest, naar de presentatie van het nieuwe coalitieakkoord gegaan en heb ik een vergadering van een Tijdelijke Algemene Raadscommissie bijgewoond.

Ik heb ervaren hoe besluitvorming in de stad tot stand komt en vond dit zeer inspirerend: ik hoop hier later bij betrokken te raken.

Milan