VVD: Subsidie niet bedoeld om overheid tegen te werken

Acties om kabinetsbeleid te dwarsbomen en een training om probleemjongeren weerbaarder tegen de politie te maken worden wat betreft de VVD niet betaald uit subsidiepotjes bestemd voor welzijn. VVD Amsterdam vraagt vandaag dan ook opheldering aan het stadsbestuur over de activiteiten van de Amsterdamse stichting Aknarij. Uit onderzoek van de VVD blijkt dat de stichting subsidiegeld gebruikt om activiteiten te organiseren die tot doel hebben de overheid te belemmeren in het uitvoeren van haar taken en niet bijdragen aan een leefbaarder Amsterdam.

Gemeenteraadslid Rik Torn: “Wat ons betreft zou de Amsterdamse overheid, en daarmee de hardwerkende Amsterdammer, niet mee moeten betalen aan dergelijke activiteiten die de inspanningen van diezelfde overheid tegenwerken. Het paard lijkt hier achter de wagen te worden gespannen, hetgeen natuurlijk nooit de bedoeling kan en mag zijn.”

Stichting Aknarij is een organisatie die zich richt op inwoners van Amsterdam met een (zuid)Marokkaanse achtergrond. In 2013 en 2014 werd in totaal €37.976 subsidie door Amsterdam aan Aknarij toegekend in het kader van verschillende subsidieregelingen voor integratie en participatie. De regelingen zijn gericht op armoedebestrijding, tegengaan van sociaal isolement, antidiscriminatie, vrouwen en homo-emancipatie en bestrijding van homofobie.

Uit het jaarverslag van Aknarij blijkt echter dat zij in 2013 tot twee keer toe een bijeenkomst organiseerde tegen het kabinetsbeleid van minister Asscher om Nederlandse uitkeringen die in het buitenland worden uitgekeerd aan te passen aan de kosten van levensonderhoud van dat betreffende land.

Onlangs organiseerde Aknarij een Straatrecht-training met als doel jongeren die geregeld met politie in aanraking tips te geven als: ‘moet je altijd een identiteitsbewijs tonen als je daarom wordt gevraagd?’ of ‘Mag een agent je fouilleren?’. Als de training daadwerkelijk de omgang tussen jongeren en de politie zou bevorderen zou het wellicht een positieve bijdrage aan de stad kunnen leveren, maar de Facebook-pagina van Straatrecht geeft de indruk dat met de training een groep al dan niet probleemjongeren extra munitie geboden wordt om het werk van de politie moeilijker te maken, bijvoorbeeld met ‘tips’ om de politie te filmen tijdens haar werk of het advies om nooit iets tegen de politie te zeggen als je wordt aangehouden. “De politie lijkt daarmee door Aknarij niet als vriend, maar als vijand te worden neergezet, hetgeen natuurlijk ongewenst is”, aldus Torn.

Volgens VVD Amsterdam leveren deze activiteiten – zowel de anti-Asscherbeleidbijeenkomsten als de straatrechttrainingen – geen bijdrage aan de ‘sociale cohesie’ die stichting Aknarij zichzelf ten doel stelt. Ook dragen deze niet bij aan de doelstellingen van de subsidieregelingen. Rik Torn: “Wij horen graag of het stadsbestuur dat met ons eens is”.