Begroting 2015: Lastenverlichting door verlaging afvalstoffenheffing

VVD Amsterdam lost de belofte om de lasten voor de Amsterdammers te verlichten direct in. In de vandaag verschenen begroting kondigt het stadsbestuur aan dat de lasten voor de Amsterdammers in 2015 zullen dalen en dat de stad zich het komende jaar in zal zetten voor werk en veiligheid. In de vandaag verschenen begroting 2015 zijn alle ambities uit het in juni gepresenteerde coalitieakkoord vertaald. Woordvoerder financiën Marianne Poot: “Ik ben ontzettend blij dat, door inzet van de VVD, Amsterdamse huishoudens komend jaar ongeveer vijftig euro minder aan afvalstoffenheffing op hoeven te hoesten.”

De VVD steunt van harte het voornemen van het stadsbestuur tot meer begrotingsdiscipline, waarbij meevallers en een positief renteresultaat ingezet zullen worden voor de aflossing van de stadsschuld.

Fractievoorzitter Marja Ruigrok: “Amsterdam investeert vanaf 2015 32 miljoen in de economie, want een succesvolle stad draait wat ons betreft om werk daarnaast komen er minder regels voor ondernemers. Vanaf 2016 zullen enkele ondernemersbelastingen zoals precario- en reclamebelasting worden afgeschaft.”

Amsterdam zal komend jaar ook investeren in de ontwikkeling van een nieuw, eeuwigdurend erfpachtstelsel dat zal gaan leiden tot een transparanter en eerlijker systeem voor de Amsterdamse huizenbezitter op erfpachtgrond. Op het gebied van veiligheid maakt Amsterdam in 2015 extra geld vrij voor het uitbreiden van de Top 600-aanpak naar een Top 1000-aanpak en krijgen bedreigde instellingen, zoals Joodse instellingen, de bescherming die ze nodig hebben.

Daarnaast zal er fors geïnvesteerd worden in het binnenhalen van topsportevenementen en het verkorten van wachtlijsten van sportclubs.

Om de drie decentralisaties in goede banen te leiden heeft Amsterdam een fonds van 62 miljoen in het leven geroepen.

Marianne Poot: “We zijn als VVD blij om de plannen uit ons coalitieakkoord nu vertaald te zien in een ambitieuze begroting met oog voor een financieel gezond Amsterdam waarmee we in staat zullen zijn om in 2016 meer Amsterdammers aan het werk te helpen en de economie een impuls te geven.”

Op 6 november zal de begroting 2015 in de gemeenteraad behandeld worden.

Lees hier de volledige begroting.