VVD kritisch op erfpachtvoorstel college

De afgelopen dagen ontvingen wij verschillende berichten van bezorgde Amsterdamse erfpachters over het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om het beleid wat betreft het canonpercentage bij nieuwe gronduitgiften in erfpacht te wijzigen. Wij delen uw bezorgdheid. De VVD is tegenstander van verplichte erfpacht en wij zijn kritisch op dit voorstel van het college.

Allereerst vinden wij het belangrijk om u te laten weten dat het op dit moment gaat om een voorstel van het college waarmee de gemeenteraad nog niet heeft ingestemd. De gemeenteraad zal in de raadsvergadering van 1 en 2 oktober stemmen over dit voorstel.

Het college heeft bevestigd dat het plan alleen geldt voor nieuwe erfpachtrechten. Dat wil zeggen dat er voor Amsterdamse huizenbezitters die op dit moment al grond in voortdurende erfpacht hebben niets zal veranderen en dat het ook geen invloed heeft op het opnieuw vaststellen van het canonpercentage bij het aflopen van een tijdvak bij huidige erfpachters, de zogenaamde ‘canonherziening einde tijdvak’ (CHET).

Woensdag werd het voorstel besproken in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken waarin de VVD zich kritisch heeft uitgelaten over het plan. Wij zijn van mening dat het huidige voorstel onvoldoende onderbouwd is en de VVD zal het voorstel in deze vorm dan ook niet steunen.

De VVD heeft drie maanden geleden in het coalitieakkoord afgesproken dat het huidige systeem radicaal vernieuwd wordt en vervangen zal worden door een eerlijker en transparanter systeem van eeuwigdurende erfpacht. Eeuwigdurende erfpacht (inclusief de mogelijkheid tot afkoop) komt in praktische zin dicht bij koop van de grond. De gemeente zal dan nooit meer aan de deur komen voor een canonherziening. De verwachting is dat dit nieuwe systeem van eeuwigdurende erfpacht in 2016 ingevoerd zal worden.