VVD: Geen subsidie voor gescheiden zwemactiviteiten

De VVD heeft het College van B&W om opheldering gevraagd over de gescheiden zwemactiviteiten die in Amsterdam West de komende maanden worden georganiseerd voor Marokkaanse en Turkse mannen. Volgens de VVD-fractie doet het gescheiden laten zwemmen van mannen en vrouwen geen recht aan de open en tolerante samenleving die wij in Nederland koesteren en werkt dit bovendien allesbehalve bevorderend voor de integratie van deze doelgroep. Daarnaast bestaat het vermoeden dat gemeenschapsgeld is gebruikt voor deze activiteiten.

In het zwembad SportPlaza Mercator worden in de maanden oktober, november en december zwemactiviteiten georganiseerd door Stichting Kantara-Brug voor uitsluitend Marokkaanse en Turkse mannen. Geïnteresseerden die tot de doelgroep behoren kunnen voor €2,- meedoen aan de activiteiten, terwijl het reguliere entreegeld voor het zwembad €4,90 bedraagt. Zowel het zwembad als de organiserende stichting krijgen subsidies vanuit de gemeente. VVD-raadslid Rik Torn: “Wij vinden het scheiden van mannen en vrouwen in openbare zwembaden op zichzelf al zeer onwenselijk, maar als blijkt dat dergelijke activiteiten ook nog eens uit gemeenschapsgeld worden bekostigd, is er absoluut sprake van een onacceptabele situatie.”

De VVD wil van het stadsbestuur precies weten hoeveel subsidie SportPlaza Mercator en Stichting Kantara-Brug (hebben) ontvangen en hoe dit zich verhoudt tot de gescheiden zwemactiviteiten. Torn: “Het kan niet zo zijn dat je enerzijds subsidie krijgt om de integratie te bevorderen en anderzijds ook gescheiden zwemactiviteiten organiseert. Die zaken gaan wat ons betreft absoluut niet samen.” Ook VVD-raadslid Samira Bouchibti, die in het verleden als vrijwilliger actief was voor de stichting, neemt afstand van deze activiteiten. “Deze stichting heeft veel goed werk verricht voor de stad, maar het scheiden van mannen en vrouwen in het zwembad keur ik ten zeerste af”, aldus Bouchibti.