Erfpachtplan aanzienlijk verbeterd door voorstellen VVD

In de gemeenteraadsvergadering van 1 oktober werd het voorstel van het stadsbestuur besproken om het erfpacht-canonpercentage bij nieuwe gronduitgiften te wijzigen. VVD-raadslid Daniel van der Ree diende samen met de coalitiegenoten tijdens de raadsvergadering drie voorstellen in die het plan aanzienlijk verbeteren in het voordeel van de Amsterdamse erfpachter.

Dit voorstel is alleen van toepassing is op nieuwe gronduitgiften, en heeft dus geen gevolgen voor de situatie van bestaande woningeigenaren op erfpachtgrond.

Lees hier het artikel dat wij vorige week schreven over dit voorstel. In dit artikel lieten wij weten dat wij kritisch waren op het plan en dat wij het voorstel het in die vorm dan ook niet zouden steunen. Daarom heeft raadslid Daniel van der Ree samen met de coalitiegenoten tijdens de raadsvergadering drie voorstellen ingediend die het plan aanzienlijk verbeteren in het voordeel van de Amsterdamse erfpachter. Deze voorstellen werden alle drie met een raadsmeerderheid aangenomen.

Ten eerste hebben we ervoor gezorgd dat het hogere canonpercentage voor nieuwe gronduitgiften niet met terugwerkende kracht per 1 oktober 2014 ingaat, maar pas per 1 januari 2015.

Daniel van der Ree: “Wij vinden het niet bij een betrouwbare overheid passen om het canonpercentage met terugwerkende kracht te verhogen”.

Ten tweede hebben we ervoor gezorgd dat het voor erfpachters aantrekkelijker wordt om het canonpercentage vast te zetten voor 10 of 25 jaar om zo de Amsterdammer op een kostendekkende manier een goed alternatief te bieden. Update 8 december 2014: Zo was het voorstel van het college voor het vierde kwartaal 2014 voor de 10 en 25 jaar vaste canon nog 4% en 4,5%, door ons coalitieamendement, dat nu uitgewerkt is, zijn deze percentages voor het eerste kwartaal 2015 vastgesteld op repectievelijk 1,99% en 2,58%. Een aanzienlijke verbetering.

Ten slotte hebben we het stadsbestuur ook gevraagd om het omzetten van tijdelijke naar voortdurende erfpacht (de zogenaamde conversie, die alleen in sommige gevallen bij  bedrijfsvastgoed voorkomt) niet als nieuwe gronduitgifte te beschouwen. De vastgoedeigenaar heeft namelijk geen keuze en kan zijn vastgoed niet meenemen naar een ander stuk grond. Daarom zouden wij graag zien dat deze gevallen op dezelfde manier behandeld worden als canonherzieningen aan het einde van een tijdvak (CHET) waarvoor de nieuwe canonpercentages niet zullen gaan gelden.

Daniel van der Ree: “Het feit dat dit soort besluiten genomen moeten worden bewijst eens te meer dat het huidige erfpachtsysteem kraakt in zijn voegen. Wij kunnen dan ook niet wachten tot het nieuwe eeuwigdurende systeem ingevoerd zal worden.”

De VVD heeft drie maanden geleden in het coalitieakkoord afgesproken dat het huidige systeem radicaal vernieuwd wordt en vervangen zal worden door een eerlijker en transparanter systeem van eeuwigdurende erfpacht. Eeuwigdurende erfpacht (inclusief de mogelijkheid tot afkoop) komt in praktische zin dicht bij koop van de grond. De gemeente zal dan nooit meer aan de deur komen voor een canonherziening. De verwachting is dat dit nieuwe systeem van eeuwigdurende erfpacht in 2016 ingevoerd zal worden.

Telegraaf, 2 oktober 2014:

Telegraaf erfpacht