Stadsbestuur steunt VVD tegen onnodig vergaderen in stadsdelen

Het college van burgemeester en wethouders is het met de VVD eens dat het onwenselijk is dat bestuurscommissies in de stadsdelen tijdens het reces onnodig doorvergaderen en daarmee de schijn wekken hun vergoeding veilig te willen stellen. Dit blijkt uit de beantwoording van het stadsbestuur op schriftelijke vragen die door raadslid Marianne Poot werden gesteld. “Wij zijn blij dat ook het college paal en perk wil stellen aan het onnodige vergaderen in de stadsdelen en het kan niet zo zijn dat het reces gebruikt wordt om extra vergadervergoeding te ontvangen”, Aldus Marianne Poot.

In het afgelopen zomerreces bleek dat in verschillende stadsdelen de bestuurscommissies vergaderingen gepland hadden of zelfs werkbezoeken die als bijzondere vergadering werden aangemerkt.

Sinds 19 maart is de beloningsstructuur in de stadsdelen veranderd waardoor bestuurscommissieleden nu een vergoeding per vergadering krijgen. Door te vergaderen tijdens het reces, wat in voorgaande jaren nooit gebeurde, wekten zij op zijn minst de schijn dat het veiligstellen van de vergoeding een reden voor de vergadering zou kunnen zijn. De VVD is van mening dat hierdoor het vertrouwen van de Amsterdammer in de lokale politiek wordt geschaad.

Financieel woordvoerder Marianne Poot vroeg namens de VVD opheldering over de kwestie en is tevreden dat het college zich achter het standpunt van de VVD schaart en zegt spoedig met een plan te komen waarin de hoeveelheid vergaderingen niet meer van invloed zal zijn op de vergoeding van de bestuurscommissieleden in de stadsdelen. “Het College vindt het onwenselijk als bestuurscommissies in het zomerreces extra bijzondere vergaderingen organiseren en daar een vergoeding voor ontvangen”, aldus het stadsbestuur.

Marianne Poot: “Het college van burgemeester en wethouders laat weten nog dit najaar met een voorstel te komen om de beloningsstructuur en het onnodig vergaderen aan te pakken. Wij kijken uit naar het voorstel, want wat de VVD betreft is het zo snel mogelijk afgelopen met de praktijk dat bestuurscommissies indirect over hun eigen vergoeding gaan”.

Lees hier de beantwoording van de schriftelijke vragen en lees hier het bijbehorende artikel uit juli 2014.