Meer focus op klanttevredenheid taxi’s

Op voorspraak van verkeerswoordvoerder en duo-raadslid Tjakko Dijk zal er in de toekomst meer aandacht komen voor de klanttevredenheid onder taxigebruikers. Dit heeft het stadsbestuur op 22 oktober toegezegd in de raadscommissie infrastructuur en duurzaamheid waar de halfjaarlijkse taximonitor werd besproken. Tjakko Dijk: “De taxichauffeur is een belangrijk visitekaartje van onze stad en moet dus een goede gastheer zijn. Daarom ben ik blij dat in de volgende taximonitor meer nadruk komt te liggen op de waardering van klanten voor hun taxirit”.

Op dit moment wordt alleen gekeken naar het percentage klanten dat een 6 of hoger geeft aan een taxirit en de taxibranche in het algemeen. Op verzoek van de VVD zullen nu ook de overige rapportcijfers van klanten in de taximonitor worden meegenomen zodat er een beter beeld ontstaat over hoe de Amsterdamse taxibranche ervoor staat en waar de mogelijkheden voor verbetering liggen.

“Natuurlijk moet de overheid vooral de ondergrens waarborgen en is het aan de markt zelf om een hoger klanttevredenheidscijfer te bewerkstelligen, maar voor een ambitieuze, gastvrije stad als Amsterdam is het ook belangrijk om te weten welke cijfers mensen, naast een krappe voldoende, nog meer geven aan hun taxirit. Met die kennis, kunnen we de taxibranche, als belangrijk uithangbord van Amsterdam, uitdagen hun service te blijven verbeteren”, Aldus Dijk.

Enkele weken geleden, tijdens de bespreking van de begroting 2015, vroeg Tjakko Dijk al aan het stadsbestuur om het ambitieniveau met betrekking tot klanttevredenheid van taxi-klanten op te schroeven. De VVD Amsterdam zet zich in voor een stijgende lijn in de kwaliteit van taxiservice en is dan ook blij dat de rapportcijfers vanaf nu voor een ieder inzichtelijk zullen worden.