VVD wil aanpak parkeerproblemen rondom De Hallen

De Hallen van de voormalig tramremise in West, met onder andere de Foodhallen, de Filmhallen en een hotel zijn een groot succes en een enorme aanwinst voor de buurt en de stad. Maar door de aantrekkingskracht van De Hallen en het verdwijnen van straatparkeerplaatsen is de parkeerproblematiek toegenomen. Raadslid Werner Toonk stelt hierover vragen aan het stadsbestuur. “Hoewel we hebben afgesproken om parkeren in Amsterdam beter te maken, is het voor bewoners en bezoekers rond De Hallen juist veel slechter geworden. Ik wil dat dit probleem zo snel mogelijk wordt aangepakt”, Aldus Toonk.

De Hallen van de voormalige tramremise in Oud-West hebben weer een nieuwe bestemming. Dat is een aanwinst voor de omliggende buurt, voor Amsterdam en voor de rest van Nederland! De Filmhallen hebben volgens de media al meer dan 30.000 bezoekers ontvangen, de Foodhallen puilen letterlijk uit hun voegen en het hotel is regelmatig voor 100% geboekt. Dat succes is fantastisch voor iedereen die zich de afgelopen decennia heeft ingezet voor De Hallen.

Het succes heeft echter ook een keerzijde. Sinds de nieuwe invulling is de parkeerdruk in de omliggende Kinker- en Bellamybuurt sluipenderwijs toegenomen. Daar komt bij dat ten behoeve van bouwwerkzaamheden en politieke keuzes van de bestuurscommissie West veel parkeerplaatsen op straat verdwenen zijn. Verkerswoordvoerder Werner Toonk: “Een buurt die alleen op zondagavond een parkeerprobleem had, heeft dat nu vrijwel dagelijks vanaf 18.00 uur. De gevolgen zijn onnodig rondjes rijden, onnodig brandstofverbruik, onnodige uitstoot, onnodige verkeersonveiligheid en fout gepareerde auto’s. Dat terwijl de garage zelfs op zondagavond slechts voor circa 50% bezet is.”

Dus hoewel de coalitiepartijen in de gemeenteraad hebben afgesproken het parkeren in Amsterdam voor bewoners en bezoekers beter te maken, is het rondom de Hallen voor bewoners en bezoekers juist veel slechter geworden.

Verbetering is mogelijk door bijvoorbeeld te zorgen voor:

  • Borden langs de hoofdwegen die de parkeergarage wijzen én het aantal vrij plekken tonen.
  • Ruimere openingstijden van de garage, die aansluiten bij de openingstijden van het hotel (24x7).
  • Informatie te verstrekken op (gemeentelijke) websites bij werkzaamheden en te vermelden dat de garage wél open is.
  • Tariefsverlaging in de garage, waarbij het tarief in de garage altijd lager is dan het parkeertarief op straat.
  • Vermelding van de tarieven van de garage buiten de garage en op de websites.
  • Het actief onder de aandacht brengen van garage bij de (internationale) routeplanners.
  • Het houden Parkeerdrukmetingen in de Kinker- en Bellamybuurt en extra plekken te realiseren waar mogelijk.
  • De verspreiding van flyers in en bij De Hallen en in de omliggende buurten over bereikbaarheid.
  • Het met onmiddellijke ingang openstellen van de garage voor vergunninghouders zolang de parkeerdruk in de garage nog veel lager is dan de omliggende straten.

Werner Toonk: “Ik wil van het stadsbestuur weten of zij bereid is in te grijpen en hoe zij ervoor gaat zorgen dat afspraken die wij in de centrale stad over beter parkeren hebben gemaakt ook daadwerkelijk worden uitgevoerd door de bestuurscommissies. De bestuurscommissies lijken op oude voet door te gaan met het opheffen van straatparkeerplaatsen zonder dat er nieuwe parkeerplekken zijn gerealiseerd.” Hat raadslid vraagt voor zowel de korte als lange termijn concrete maatregelen om parkeren rondom De Hallen beter te maken.

Lees hier de schriftelijke vragen.