Bestuurscommissie moet zich aan parkeerafspraken Amsterdam houden

De VVD wil dat bestuurscommissies in de stadsdelen per direct stoppen met het stelselmatig opheffen van straatparkeerplaatsen, dit leidt tot een hogere parkeerdruk, langere wachtlijsten voor een parkeervergunning en langere wachtlijsten. Raadslid Werner Toonk: “In het coalitieakkoord hebben we afgesproken om parkeren voor bezoekers en bewoners beter te maken en wij willen dat de bestuurscommissies volledig meewerken aan deze doelstelling.”

Nu Amsterdam een verlengd lokaal bestuur kent met bestuurscommissies, zou het naar oordeel van de VVD zo moeten zijn dat de bestuurscommissies actief bijdragen aan het realiseren van doelstellingen die stedelijk gesteld worden. In dat opzicht wijken de bestuurscommissies dus af van de stadsdelen die vaak wel de ruimte kregen om lokaal keuzes te maken die botsten met stedelijke belangen.

“De meerderheid van de bestuurscommissie in West lijkt zich nog onvoldoende bewust van deze gewijzigde situatie en gaat op de oude voet verder. Enerzijds door een eigen koers te varen die afwijkt van wat stedelijk is afgesproken. Anderzijds door problemen niet op te lossen, maar juist erger te maken”, aldus Toonk.

Het tekort aan parkeerplaatsen in West is enorm. In grote delen van het stadsdeel wonen meer dan 20.000 mensen per vierkante kilometer. De openbare ruimte is zeer schaars, net als het aantal parkeerplaatsen. Voor 5 woningen zijn nog geen 2 parkeerplaatsen beschikbaar en nieuwe bewoners moeten zo’n twee tot drie jaar wachten op een parkeervergunning. Acties om het parkeren beter te maken zijn vooralsnog zeer beperkt. Wel wordt er stelselmatig ingezet om parkeerplaatsen van straat te halen, bijvoorbeeld in de Cremerbuurt en de Helmersbuurt.

Daarom stelde verkeerswoordvoerder Werner Toonk, de volgende vragen aan het stadsbestuur:

- Onderschrijft het college dat de stedelijke beleidsafspraken rondom het beter maken van parkeren ook gelden voor de bestuurscommissie in West en is het college bereid om in te grijpen wanneer het parkeren in West niet beter maar juist slechter wordt?

- Is het college het met de VVD eens dat als zomaar 16 parkeerplaatsen op straat weggehaald worden, dit leidt tot een hogere parkeerdruk, langere wachttijden voor een parkeervergunning of langere zoektijden waardoor het parkeren dus moeilijker in plaats van makkelijker wordt?

- Welke actie gaat het college nemen om het besluit van de bestuurscommissie om 16 parkeerplaatsen op straat te verwijderen ongedaan te maken?

- Welk kader heeft het college de bestuurscommissies meegegeven ten behoeve van het eventueel verwijderen van parkeerplaatsen op straat? Met andere woorden: onder welke voorwaarden en condities mag een bestuurscommissie parkeerplaatsen op straat weghalen?

- Hoe gaat het college ervoor zorgen dat ook de bestuurscommissie in West zich committeert aan de stedelijke doestellingen en mee gaat werken om het parkeren voor bewoners en bezoekers beter te maken?