Pak jeugdwerkloosheid aan door betere aansluiting onderwijsaanbod op arbeidsmarkt

Afgelopen periode berichtten diverse media over de positieve rol van het bedrijfsleven in het matchen van vacatures en het verbeteren van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt. VVD woordvoerder Werk Marianne Poot: “Wij juichen deze ontwikkeling toe en willen graag weten welke rol de gemeente kan spelen om enerzijds dergelijke initiatieven te ondersteunen en/of uit te breiden en anderzijds het onderwijsaanbod beter aan te laten sluiten op de vraag vanuit het bedrijfsleven.”

Zo is ORAM samen met twee Haarlemse ondernemersnetwerken een initiatief gestart waarbij boventallige personeelsleden van een bedrijf worden gematcht met vacatures bij een ander bedrijf (ACE). Op deze wijze worden ontslagprocedures en zoekperiodes naar een nieuwe baan vermeden en komen boventallige medewerkers niet in de kaartenbakken van het UWV terecht. Inmiddels doet een twintigtal bedrijven en organisaties waaronder Gemeente Amsterdam (als werkgever) mee aan dit project.

Tevens wordt in samenwerking met Gemeente Amsterdam door de ICT-sector een opleiding gestart waar jongeren worden opgeleid tot ‘cloud engineers’. Dit zijn mensen die kunnen programmeren en online data beheren. Tot nu toe was een dergelijk opleiding niet voorhanden terwijl er wel veel vraag was naar mensen met een dergelijke opleiding. Ook blijkt uit gesprekken met ondernemers vanuit diverse branches dat vacatures moeilijk te vullen zijn omdat sommige opleidingen weinig populair zijn onder jongeren. “Het is van de gekke dat in tijden van schrikbarend hoge jeugdwerkloosheid ondernemers zoals kappers vacatures niet vervuld krijgen omdat opleidingen maar halfvol zitten. Wij willen weten welke maatregelen genomen kunnen worden om weinig populaire opleidingen met veel kans op een baan aantrekkelijker voor jongeren te maken”, aldus Marianne Poot.

Marianne Poot stelde de volgende vragen:

1. Zijn er momenteel naast ACE nog andere soortgelijke initiatieven in Amsterdam? Op welke wijze is de gemeente hierbij betrokken?
  2. Ziet de gemeente nog een andere rol dan die van werkgever voor zich weggelegd in initiatieven zoals ACE? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
  3. Kan het college aangeven in welke branches van het Amsterdamse bedrijfsleven de vraag naar specifiek opgeleide arbeidskrachten groter is dan het Amsterdamse aanbod? In hoeveel gevallen ligt dit aan het ontbreken van een specifieke opleiding en in hoeveel ligt dit aan
  4. Op welke wijze kan en wil het college invloed uitoefenen op het onderwijsaanbod op VMBO en MBO opleidingen? In hoeverre kan en wil het college invloed uitoefenen op de aansluiting tussen VMBO en MBO opleidingen?
  5. Wat zijn volgens het college manieren waarop opleidingen die weinig populair zijn onder jongeren maar waar veel vraag naar is vanuit het bedrijfsleven aantrekkelijker te maken?
  6. Is het college bereid om met Amsterdamse bedrijfsleven en onderwijsinstellingen te overleggen hoe op korte termijn het onderwijsaanbod beter aan te laten sluiten op het bedrijfsleven? Zo ja, wanneer en op welke wijze gaat dit overleg plaatsvinden? Zo nee, waarom niet?