VVD Amsterdam steunt raadsenquête financiële organisatie

De VVD in de Amsterdamse gemeenteraad steunt van harte het voorstel tot een raadsenquête naar de financiële organisatie van de gemeente Amsterdam. Het CDA en de Partij voor de Dieren deden dit voorstel vandaag in de raadscommissie financiën naar aanleiding van een alarmerend rapport bij de gemeentelijke Dienst Middelen en Control (DMC). VVD-raadslid Marianne Poot: “De afgelopen jaren bleek keer op keer dat de financiële organisatie niet op orde was. Om te zorgen dat dit in de toekomst beter wordt is het belangrijk om te onderzoeken hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan en wat de rol van de raad en het college hierin is geweest”.

De financiële situatie van de gemeente was de afgelopen jaren meermaals onderwerp van discussie. Marianne Poot: “Bij het lezen van dit rapport was het helaas geen verassing dat het niet goed ging. Het zou, jammer genoeg, pas een verassing zijn als het wel goed zou blijken te gaan”. Vorig jaar maakte de dienst Belastingen de fout waarbij ten onrechte €188 miljoen werd overgemaakt. Een maand geleden bleek dat het financieel AFS niet op orde is en nu bleek uit een rapport dat de financiële huishouding van Amsterdam bij DMC met grote problemen te kampen heeft.

“Wethouder Kock is sinds zijn aantreden in juni begonnen met een grote hersteloperatie op dit gebied, daar ben ik erg blij mee, maar voor een financieel solide toekomst moeten we ook lessen uit het verleden durven te trekken” , aldus Marianne Poot.

Wat betreft de VVD is een goede financiële huishouding en de daarbij behorende bedrijfsvoering essentieel om de raad in haar budgetrecht te faciliteren en controle uit te laten oefenen. Marianne Poot: “uit het onderzoek moet ook blijken wat de raad nodig heeft om goed te kunnen sturen en hoe zij ervoor kan zorgen dat moties en aanbevelingen goed worden opgevolgd.” De uitkomsten van het onderzoek moeten de gemeenteraad en het stadsbestuur in staat stellen in de toekomst haar werk beter te doen en betere controle op de staatsfinanciën uit te oefenen.

De raadsenquête is het zwaarste raadsinstrument. Het voorstel zal op verzoek van Marianne Poot in de raadsvergadering van woensdag 17 december door de gemeenteraad besproken worden.