Meer aandacht voor parkeren en bereikbaarheid Zuidas

Daniel van der Ree: "De Visie Zuidas dateert uit 2009 en sindsdien is er veel gebeurd. De bestuurlijke overeenkomst voor de aanleg van het ZuidasDok is getekend, en het dok gaat er anders uit zien dan men in 2009 voor ogen had. Daarom wordt er in 2015 een hernieuwde Visie Zuidas opgesteld. De VVD wil vroeg in het proces aandacht vragen voor parkeren en verkeersdoorstroming, thema’s waar de laatste jaren te weinig aandacht voor geweest is."

De Visie Zuidas dateert uit 2009 en sindsdien is er veel gebeurd. De bestuurlijke overeenkomst voor de aanleg van het ZuidasDok is getekend, en het dok gaat er anders uit zien dan men in 2009 voor ogen had. Zo verdwijnt alleen de snelweg onder de grond en blijven de treinsporen boven de grond.  Daarmee is de locatie van het station veranderd. Ook is de focus voor de Zuidas ontwikkeling wat meer verlegd naar woningen, ten koste van kantoren.

Daarom wordt er in 2015 een hernieuwde Visie Zuidas opgesteld. Het startschot werd gegeven in de gemeenteraad, aan de hand van vijf thema’s:

1. Internationaal en ambitieus
  2. Verbonden met de stad
  3. Zuidas op de fiets
  4. Levendige woonbuurt van Amsterdam
  5. Werk in uitvoering

Dit zijn vijf belangrijke thema’s, maar wij willen vroeg in het proces aandacht vragen voor parkeren en verkeersdoorstroming, thema’s waar de laatste jaren te weinig aandacht voor geweest is. Hieronder mijn bijdrage namens de VVD.

Parkeren:

• Het metrage per kantoorwerknemer daalt, door meer efficiency, thuiswerken en flexplekken (werkplekverdichting). Waar in het verleden 25m2 per werknemer de norm was, zitten we nu op 15 à 16 m2 en sommige bedrijven nog daaronder. Juist op een dure locatie als de Zuidas zie je deze ontwikkeling. De parkeernormen zijn echter nog steeds gebaseerd op metrages uit het verleden. Een norm van 1:250 betekende ooit 1 plek per 10 werknemers, nu 1 plek per 17 werknemers. Wij pleiten er daarom voor de normen aan te passen aan de nieuwe situatie.
  • In opdracht van de Taskforce Bereikbaarheid heeft Ecorys onderzoek gedaan naar de huidige parkeerbehoefte van kantoorhoudende bedrijven op de Zuidas. Hieruit blijkt dat deze sterk uiteenloopt, maar dat de meeste zittende bedrijven een (veel) ruimere norm wensen en hebben dan 1:125, terwijl volgens het beleid slechts 1:250 is toegestaan. Meer parkeerplaatsen leidt nog steeds tot een betere verhuurbaarheid. Als voorbeeld het WTC dat voor huurders een norm van 1:125 m2 hanteert. Het WTC constateert echter dat veel (nieuwe) huurders zelfs bij deze ruime norm om meer parkeerplaatsen vragen.
  • Problemen met parkeren zijn er volgens de ondernemersvereniging ORAM in de gebieden: Vivaldi, Mahlerlaan, de zuidkant van Gershwin en Parnas. Bij Gershwin wordt veel op de openbare weg geparkeerd. Stadsdeel Zuid en veel bewoners ondervinden parkeeroverlast in omliggende buurten. Dat is een belangrijk aandachtspunt.
  • Op 1 januari 2015 gaat de werkkostenregeling in. Dat wil zeggen dat het huren van extra parkeerplaatsen – wat nu veel gebeurd – belast gaat worden. Aan de ene kant zou dat kunnen leiden tot de wens bij veel bedrijven een grotere eigen parkeergarage te huren, omdat er dan geen sprake van belasting is. Ook zou het kunnen leiden tot extra druk in omliggende buurten omdat werknemers de voor hen gehuurde parkeerplek kwijtraken. Het is goed als het College nadenkt over de mogelijke gevolgen van deze nieuwe regeling.

Modal split en verkeersafwikkeling:

• Allereerst constateren we dat de Taskforce Bereikbaarheid weer naar behoren werkt. Dat was een paar jaar geleden wel anders. De taskforce bestaat uit: Dienst Zuidas, Stadsdeel Zuid, ORAM, WTC, VUmc, RAI, ABN Amro en de Maarssen Groep.
  • Een toplocatie als de Zuidas moet de vraag naar parkeerplaatsen faciliteren, maar ook de bijbehorende verkeersinfrastructuur. We mogen de Taskforce niet in de positie brengen dat er slechts gekozen kan worden uit twee kwaden: of minder parkeerplaatsen en een betere bereikbaarheid, of ruimere parkeernormen en een minder goede bereikbaarheid.
  • Vraag is ook of de modal split altijd goed voorgesteld is? Helaas moet de gehele verkeersafwikkeling via de flanken worden afgewikkeld, het dok is te smal voor extra afritten. Of zijn er toch nog mogelijkheden? Bijvoorbeeld een directe afslag vanaf de S108 stad in. Bij de S109 moet natuurlijk de oprit stad uit gelijkgetrokken worden met de De Boelelaan. Zou een ongelijkvloerse kruising hier soelaas bieden?
  • In de verkeerstudies van de gemeente wordt er voor de toekomst vanuit gegaan dat de modal split zal wijzigen ten koste van de auto. De vraag is of dat klopt. Ik heb de laatste weken gesproken met ORAM, het WTC en enkele grote bedrijven. Het blijkt per bedrijf te verschillen. Het WTC ziet bijvoorbeeld geen grote veranderingen in de modal split optreden.
  • De perceptie is dat de doorstroming op verschillende punten verslechtert en de vraag is of het beter wordt, zeker nu de nieuwbouw weer op gang is gekomen. Met name de congestie en vertraging in de avondspits is veel partijen een doorn in het oog. Mensen zoeken dan ook continu naar alternatieve routes zodra het verkeer (op De Boelelaan) vaststaat met alle gevolgen van dien. De doorstroming in de ochtendspits laat echter plaatselijk ook te wensen over en de vraag is of het überhaupt beter kan (worden).
  • Vraag is ook of het toegenomen dubbel gebruik van parkeerplaatsen – wat wij toejuichen – niet meer verkeer genereert dat niet is meegenomen in de verkeersmodellen. Klopt het dat gemeentelijk onderzoek aangeeft dat dubbelgebruik 12% meer verkeer genereert?
  • Tot slot de Ring A10, als deze vast staat heeft dat direct gevolgen op de De Boelelaan en bij de opritten tot de bij de S108 en de S109. Is er betere afstemming mogelijk met Rijkswaterstaat?

Denk ook mee over de nieuwe visie, zie daarvoor: http://www.amsterdam.nl/zuidas/

De brochure van de Dienst Zuidas is hier te vinden.

Door: Daniel van der Ree (woordvoerder Zuidas)