VVD blij met behoud Airey-strook

De Airey-woningen in Nieuw West, de gezichtsbepalende wederopbouw-complexen van het Van Eesterenmuseum, worden gered van de sloophamer. Dit maakte eigenaar van de woningen, woningcorporatie Eigen Haard, bekend tijdens een bewonersavond. Jarenlang stonden de architectuurhistorisch belangrijke naoorlogse woningen op de nominatie om gesloopt te worden, maar Eigen Haard heeft nu besloten de woningen op te knappen. Raadslid Daniel van der Ree: “Ruim twee jaar geleden heeft de VVD voorgesteld om sloop te voorkomen en de Airey-strook te renoveren. Wij zijn dan ook erg blij dat ons doel nu bereikt is en deze woningen met grote architectuurhistorische erfgoedwaarde bewaard blijven voor Amsterdam”.

In januari 2013 dienden de VVD-raadsleden Marja Ruigrok en Daniel van der Ree samen met de PvdA het initiatiefvoorstel ‘Naoorlogs Erfgoed in beeld en benut’ in, waarin gepleit werd voor behoud van naoorlogse architectuur waaronder de Aireystrook. In juni 2013 werd het voorstel aangenomen. Marja Ruigrok: “Wij zijn blij dat Eigen Haard nu alsnog besloten heeft de woningen van de sloop te redden en daarmee uitvoering geeft aan ons voorstel”.

De Aireystrook is en van de gezichtsbepalende complexen van het Van Eesterenmuseum aan de Burgemeester de Vlugtlaan. Dit wooncomplex is in de jaren vijftig gerealiseerd naar ontwerp van J.F. Berghoef. De woningen zijn gebouwd met een systeem dat gebruik maakt van betonnen prefab-elementen, het zogenaamde Nemavo-Aireysysteem. Dit revolutionaire bouwsysteem werd in het eerste decennium na de oorlog regelmatig toegepast om op snelle wijze aan de grote behoefte aan woningen te kunnen voldoen. In Nederland zijn vermoedelijk enkele tientallen van deze complexen gebouwd. Door verval en sloop is een significant deel van de Aireywoningen verdwenen waardoor nog resterende complexen zeer waardevol en behoudenswaardig zijn.

Lees hier het voorstel.