VVD wil bruggen slaan naar een Amsterdams verleden

Wat de VVD betreft worden Amsterdammers actief betrokken bij het geven van namen aan de meer dan 1300 naamloze bruggen in Amsterdam. Fractievoorzitter Marja Ruigrok: “Er zijn ontzettend veel bekende en minder bekende Amsterdammers waar we als stad retetrots op kunnen zijn. Door bruggen naar hen te vernoemen, slaan we letterlijk een brug naar het verleden en houden we hen levend in ons collectieve geheugen.”

Marja Ruigrok op Brug 40/Wim Sonneveldbrug

De VVD stelt voor om jaarlijks een prijsvraag uit te schrijven waarbij Amsterdammers –jong en oud- namen kunnen aandragen voor nieuwe en bestaande bruggen. “Actief meedenken over namen van bruggen is een mooie manier om Amsterdammers te betrekken bij de besluitvorming van de gemeente”, aldus Ruigrok.

Volgens Ruigrok kan de Canon van Amsterdam met daarin 50 vensters gebaseerd op belangrijke gebeurtenissen als basis dienen voor de categorieën waarde namen onder vallen: “Schrijvers, kunstenaars, zangers, politici, moedige agenten, maatschappelijk betrokken vrijwilligers, onverschrokken debaters: de mogelijkheden zijn eindeloos. Ook scholen kunnen hieraan meedoen en bijvoorbeeld klassikaal aandacht besteden aan personen naar wie een brug vernoemd wordt.”

Inspiratie voor het VVD-voorstel is het recente initiatief om Brug 40 op de Keizers-en Reguliersgracht te vernoemen naar Wim Sonneveld.

Klik hier om het voorstel te lezen.

In de pers: AT5Couturekrant en NRC

Wim Sonneveld