Kraken is dus gewoon strafbaar

Vandaag verscheen in Het Parool een opinie-artikel van de raadsleden Marianne Poot en Dilan Yesilgoz-Zegerius waarin zij hun onbegrip uiten over de berichtgeving in Het Parool over de ontruiming van de gekraakte Tabakspanden en het krakersgeweld. "Kraken is strafbaar en jaagt de belastingbetaler op kosten", aldus de raadsleden. Lees hier het volledige opinie-artikel.

Donderdag berichtte het Parool uitgebreid over de ontruiming van de Tabakspanden. Een verlies voor de stad en een laboratorium voor een betere wereld minder, aldus het dagblad. Amsterdam zou beter af zijn met een rafelige vrijplaats dan met een hotel en appartementen. En dat is volgens ons toch wel een wat beperkte en onjuiste kijk op de zaken.

Laten we beginnen met het feit dat kraken strafbaar is. Het is een misdaad om je andermans bezit toe te eigenen. En dat gebeurt met kraken. Je neemt bezit van het huis of het gebouw van iemand anders. Daar wordt in Amsterdam zeer coulant mee om gegaan. Pas als er concrete plannen zijn voor het gebruik van het gekraakte pand wordt er ontruimd. Dat vinden wij als VVD al op de rand. Natuurlijk is leegstand niet goed voor de stad, maar wat ons betreft is het gedogen van kraken hier absoluut niet de oplossing voor.

De Tabakspanden die onlangs, met veel verzet , ontruimd zijn, waren 32 jaar in handen van de krakers. Denkt u zich dat eens in, tweeëndertig jaar! Op een enkele huurder na, woonden deze mensen decennia  gratis en voor niets midden in het centrum van Amsterdam. In plaats van rustig te vertrekken op de dag van de reeds aangekondigde ontruiming, besloot een deel van de krakers zich met veel geweld te verzetten. Geen lieve, linkse hippies op zoek naar een woning of kunstenaars op zoek naar een werkruimte. Nee, professionele krakers op zoek naar rellen en ontregeling. Die zich niks aan de wetten in dit land gelegen laten en lak hebben aan andere bewoners en ondernemers in dezelfde straat. Dit resulteerde uiteindelijk in een ruim 10 uur durende ontruiming met vele tonnen schade tot gevolg.

Die rafelrand van de stad heeft u, de hardwerkende belastingbetaler, deze week vooral  heel veel geld gekost. Maar wat het de jaren hiervoor heeft opgeleverd? Wij weten het niet. Het zou creativiteit en innovatie leveren, en zelfs werkgelegenheid als we de berichten mogen geloven. Kan iemand ons aanwijzen waar die banen dan zijn? En wat voor innovatie en vooruitgang heeft dit Amsterdam gebracht? En trouwens, wie kan ons zeggen waarom dit in een ‘gratis’ pand in de binnenstad moet?

Er is voldoende ruimte voor iedereen in Amsterdam. Zowel voor het bedrijfsleven als de vrijzinnige creatieveling en alles er tussen in. Amsterdam kent maar liefst 63 broedplaatsen waar kunstenaars en creatievelingen betaalbaar kunnen werken en zich verder ontplooien. Verder heeft natuurlijk iedereen die vrijheid om zich creatief te uiten in een eigen woon -en werkomgeving.

Dus waarom op kosten van de gemeenschap in het midden van het centrum zo’n pand bezet houden?  Wij begrijpen dit niet en begrijpen ook niet waarom links Amsterdam en het Parool zo lyrisch zijn over deze situatie die al veel te lang heeft voort geduurd.

Wij zijn enthousiast over de plannen om bedrijfsruimte en appartementen te realiseren. We zien graag dat de Spuistraat opgeknapt wordt. Dat mag ook wel, want in vergelijking tot andere delen van het centrum blijft de Spuistraat achter. Het is een plek geworden waar Amsterdammers en toeristen liever niet meer komen. Dat zien we graag anders.

Het plan van de Key gaat 2200 m2 bedrijfsruimte opleveren, waarvan 40% bestemd is voor culturele en creatieve functies. Dat is goed voor levendigheid van het gebied en het levert arbeidsplaatsen op. De straat krijgt een nieuw elan en dat is goed voor de ondernemers die zich daar gevestigd hebben. De nieuwe appartementen en het opknappen van de openbare ruimte zorgen er voor dat de straat als woongebied weer aantrekkelijk wordt. Dat is wat ons betreft een betere wereld: Meer banen, wonen in de binnenstad en een mooie openbare ruimte.

VVD-raadslid Marianne Poot

VVD Raadslid Dilan Yesilgoz