VVD wil 300 extra watertappunten in Amsterdam

Er moeten veel meer watertappunten in de stad komen waar Amsterdammers en toeristen een waterflesje kunnen vullen. Dit staat in een voorstel dat op 4 september werd ingediend door VVD, GroenLinks, SP en D66. Raadslid Marianne Poot: “Amsterdams water is lekker, goedkoop en gezond. We willen de nieuwe tappunten vooral op plaatsen waar veel kinderen komen of waar gesport wordt, zoals bij speeltuinen, scholen, sportclubs en hardlooproutes.”

Met dit initiatief willen de indieners kinderen en sporters een goed alternatief bieden voor ongezonde fris- en sportdranken en daarmee ook een kleine bijdrage leveren aan een gezonde levensstijl en de strijd tegen obesitas.

Op dit moment zijn er ongeveer 180 drinkwatertappunten in Amsterdam, maar wat betreft de VVD moet dit aantal nog behoorlijk toenemen. Het stadsbestuur wordt dan ook gevraagd om een inventarisatie te maken van de plaatsen waar nog behoefte bestaat aan een tappunt. De indieners zetten in op zo’n 300 extra tappunten verdeeld over Amsterdam.

Marianne Poot: “Hoewel er de laatste jaren behoorlijk wat tappertjes zijn geplaatst hebben veel scholen en sportclubs nog geen tappunt in de omgeving. Ook een wijk als IJburg heeft op dit moment nog geen enkel tappunt terwijl er veel kinderen wonen en spelen. Dat moet dus beter. Het zou heel mooi zijn als door de plaatsing van 300 extra tappunten Amsterdammers vaker kiezen voor water als gezond alternatief.”

Lees hier het volledig voorstel dat is ingediend door VVD, GroenLinks, SP en D66.