Geeske loopt stage bij de VVD Amsterdam

Op 15 oktober liep Geeske, leerling van het Amsterdams Lyceum, als onderdeel van haar maatschappelijke stage, een dag mee op het fractiebureau van de VVD Amsterdam. Lees hieronder meer over haar ervaringen.

Toen ik voor school een stage zocht dacht ik meteen aan de politiek. Ik wilde kijken of ik het echt leuk vond. Ik kwam al snel uit bij de VVD omdat mijn oom politicus voor de VVD is. Tijdens mijn stageweek heb ik op verschillende plaatsen in de politiek meegelopen. Zoals bij de VVD Amsterdam, maar ook in de Tweede Kamer en het Europees Parlement.

Wat mij opviel tijdens de dag dat ik stage heb gelopen dat de sfeer er heel goed is. Heel anders dan dat je soms in de kranten leest. Alle fracties gaan gewoon met elkaar om alsof ze geen politieke tegenstanders zijn.

Toen ik het kantoor binnen liep had ik een leuk gesprek met duoraadslid Samira Bouchibti over wat de gemeenteraad doet en wat ze kunnen en mogen. Daar kwam ik erachter dat de raad een soort van baas is over het college van burgemeester en wethouders is terwijl heel veel mensen denken dat dat andersom is. Daarna heb ik in een vergadering van de raadscommissie Jeugd en Cultuur gezeten waar Samira ook in zat. In de raadscommissie ging het over onderwijs van vluchtelingen die op hun eigen niveau les moet krijgen in bijvoorbeeld het Engels. Wat mij wel opviel is dat je je goed moet opletten, omdat de inhoud soms best ingewikkeld is.

Rond een uur of elf ging ik samen met wethouder van Zorg en Welzijn, Ouderen, Sport en Recreatie, Ruimtelijke Ordening, grondzaken en stadsdeel Zuid Eric van den Burg en zijn politiek assistent naar het Amstel Hotel, voor een persconferentie over de TCS Amsterdam Marathon die dit weekend gehouden wordt. Wat ik merkte is dat alles heel precies gepland is en dat als niks uitloopt  alle afspraken van de wethouder in de dag passen. Maar de persconferentie liep uit en Eric kon daardoor helaas niet meer naar zijn volgende afspraak.

Na de persconferentie ging ik terug in de dienstauto samen met Eric en reden we weer naar het stadhuis. Waar hij een boekje kreeg overhandigd van stichting OOPOEH. Een stichting die ervoor zorgt dat ouderen op de  hond van bijvoorbeeld de buren passen waardoor eenzaamheid wordt verminderd.

Ook ben ik naar de raadscommissie Algemene Zaken geweest. Dar ging het vooral over de vluchtelingen en de opvang daarvan. Ook ging het over de bodycam. Een camera die agenten op hun lichaam dragen en die bijvoorbeeld registreert wat een politieagent en verdachte doen tijdens een arrestatie. Tijdens de commissievergadering werd erop gewezen dat er niet duidelijk was wat er werd gedaan met de beelden die de bodycam maakte en waar en hoe de beelden worden bewaard.

Mijn stage bij de VVD Amsterdam vond ik heel leuk. Ik heb dingen gezien die ik niet had verwacht en die je ook niet ziet op bijvoorbeeld AT5. Een leuk kijkje achter de schermen dus. Ik vond het ook heel interessant om te zien hoe een ‘normale’ werkdag er hier uitziet. Ik vond het leuk om te zien dat dingen vaak anders gaan dan gepland en dat er voor elk probleem wel een oplossing is of dat er een oplossing voor wordt gevonden.

Geeske