Amsterdam aan de slag met VVD-voorstel voorlichting ex-gedetineerden op scholen

Op voorstel van VVD-raadsleden Dilan Yeşilgöz-Zegerius en Werner Toonk gaat Amsterdam aan de slag met voorlichting door ex-gedetineerden aan jongeren. “Daar waar docenten of hulpverleners vaak bot vangen, dringen ex-gedetineerden als ervaringsdeskundigen vaak wel tot risicojongeren door. Zij kunnen hen wijzen op keuzes die ze kunnen maken en de consequenties die daaraan verbonden zijn. Tevens verlaagt het doen van vrijwilligerswerk de kans dat een ex-gedetineerde terugvalt in criminaliteit”, aldus Yeşilgöz-Zegerius.

Uit navraag blijkt dat momenteel nauwelijks tot geen voorlichting door ex-gedetineerden op Amsterdamse scholen wordt gegeven. Werner Toonk: “Het stadsbestuur gaat met de schoolbesturen in gesprek om te inventariseren waar behoefte is aan klassikale voorlichting door ex-gedetineerden. Wat ons betreft gaat dit een vast onderdeel van het lesprogramma worden.”