Minder regels in de Jan Evertsenstraat

MINDER REGELS IN DE JAN EVERTSENSTRAAT

De Jan Evertsenstraat in West is aangewezen als locatie waar winkeliers en horeca-exploitanten kunnen ondernemen zonder last te hebben van knellende regels. Dit is een directe uitwerking van de VVD-plannen voor freezones. Buurtbewoners, ondernemers en de gemeente bepalen samen welke regels weggelaten of versoepeld worden ten gunste van het algemeen belang in de Jan Evertsenstraat.

Wij spraken met Laura Binkhorst die samen met met haar moeder Marina Slabbers TOON exploiteert.

Wat is Toon?

Toon is een podium voor kunstenaars, die kunnen hier een ruimte huren en daarin hun werk ten toon stellen. Dat zijn kunstenaars uit allerlei verschillende disciplines, bijvoorbeeld beeldhouwers en fotografen. De tafel waaraan we nu zitten is gemaakt door Van Warmerdam en is ook te koop. We zijn laagdrempelig en bieden creatief ondernemers een kans om naar buiten te treden met hun werk. Huren kan vanaf een halve vierkante meter voor een maand, de winkel is vierhonderd vierkante meter groot.

Waarom hebben jullie gekozen voor deze locatie?

We hadden gezien dat er in deze buurt in korte tijd enorm veel ten goede is veranderd. De beruchte moord op juwelier Hund hier verderop was toch een soort wake-up call. De straat wilde graag dat we ons hier vestigden en we zitten hier prima op de hoek van de Witte de Withstraat, dit is een enorme zichtlocatie en bovendien is de Witte de Withstraat van oudsher een straat met veel galeries. Het voelt sjiek om opeens aan de kop van zo’n straat te zitten. Er gebeurt hier van alles. Dit is zo’n beetje de grens van het centrum, dat eigenlijk is overgenomen door de toeristen.

Zitten jullie hier vanwege de freezone?

Nee, we hadden geen idee dat die zou komen. We hebben ons vorig jaar op deze locatie gevestigd en die freezone is een mooie bijkomstigheid.

Wat verwacht je van de freezone?

De naam is onhandig gekozen en er gaan een hoop indianenverhalen rond. Het wordt hier geen vrijplaats waar alles mag. Bewoners zijn daar bang voor, maar dat is ten onrechte. Een freezone maakt alles wat simpeler, als je een leuk initiatief hebt dan kun je zorgen dat je dat met elkaar regelt en mogelijk maakt. Voor ons maakt het misschien niet eens zoveel verschil, behalve dat je niet meer allerlei instanties langs hoeft te gaan maar het voorzichtig aan gewoon kunt proberen.

Kun je al een concreet voorbeeld geven van de gevolgen?

Ik denk dat de freezone al zijn schaduw vooruit heeft geworpen, dat merk ik aan de manier waarop de politie reageert. Een tijdje geleden was in deze buurt een beeldenroute, waarbij bewoners hun deuren openden om beelden te exposeren. De dochter van de smid had het plan om voor onze deur te gaan smeden. Ik dacht nog: kan dat zo, is daar geen atelier voor nodig? We besloten het te proberen en vroegen geen vergunning aan. Als snel stond de straat vol rook want voor smeden heb je nou eenmaal een heet vuur nodig. Binnen vijf minuten na het begin stond de politie hier, die uiteraard onze vergunning wilde zien. We hebben toen met de agenten afgesproken dat we onmiddellijk zouden stoppen als er een klacht zou komen. Die is er niet gekomen en ze heeft hier tot het einde staan smeden. We kregen ook geen boete.

Betekent freezone ook regelvrij kunnen ondernemen?

Nee, dat niet. Het betekent vooral dat er minder streng wordt gehandhaafd. Als niemand er last van heeft, dan kun je het gewoon doen. Wij organiseren wel eens evenementen waarbij we alcohol in de winkel schenken, hoewel we nog geen volledige vergunning hebben. We adverteren daar niet mee, we laten geen dronken mensen naar buiten gaan en we houden het binnen de perken. Dat is ook in ons eigen belang want we hebben graag een goed contact met de buren. Dat past goed binnen het idee van de freezone: je probeert het in goed overleg op te lossen als er problemen zijn. Ook gaan we proberen om overdag concerten op het podium in onze winkel te organiseren. Een voorwaarde voor initiatieven in het kader van de freezone is wel dat alles weer probleemloos kan worden teruggedraaid als over twee jaar blijkt dat het idee van de regelvrije zone niet werkt.

Vind je de freezone een goed concept?

Een prima concept! Het stimuleert om een goed contact met de buren te hebben, dat is veel beter dan alles via de gemeente laten lopen. Een freezone is ook in het belang van de bewoners, dat wordt onvoldoende belicht. In het oude systeem is het erg lastig om een vergunning in te laten trekken als het misgaat. Bij een freezone heb je een klankbordgroep waar bewoners aan kunnen kloppen als ze klachten hebben over bijvoorbeeld te veel stoelen op het terras of over versterkte muziek. Die klankbordgroep kan dan proberen te bemiddelen. De lijnen zijn dus veel korter en dat komt het leefklimaat ten goede. Ik hoop dat iedereen zich ernaar kan gedragen en niet misleid wordt door het regelloze idee dat eromheen hangt. Andere ondernemers zijn ook erg positief, die zijn veel bezig met onder andere reclame aan de buitenkant.

Stem je nu vanaf nu ook VVD?

Haha nee…. andere onderwerpen zijn ook belangrijk en ik omarm niet alle programmapunten. Wel zou ik willen zeggen: bedankt hiervoor en ga zo door!

Arnoud van Dalen

Andere artikelen De Vrije Amsterdammer (januari 2016)

Interview Marijn Ornstein

Parkeren in Amsterdam Noord