Hoe staat het met de ‘derde universiteit’ van Amsterdam?

Met veel enthousiasme werd in 2013 een wedstrijd uitgeschreven voor de ‘derde universiteit’ van Amsterdam. De keuze viel op het Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS), dat inmiddels twee jaar bestaat. Fractievoorzitter Marja Ruigrok heeft om een tussentijdse update gevraagd: “De gemeente heeft toegezegd 50 miljoen euro te investeren in dit prestigieuze project. Ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het AMS er nu voor staat en of er al oplossingen zijn gevonden voor onze grootstedelijke problemen.”

Meerdere consortia van universiteiten en bedrijven streden drie jaar geleden om de kans een nieuw kennis- en onderzoeksinstituut in de stad te vestigen. Het plan van de TU Delft, Wageningen UR en het Amerikaanse MIT werd als winnaar aangewezen. Tussen 2013 en 2022 investeert de stad 50 miljoen euro in het instituut.

De gemeente heeft in een contract met het consortium een aantal ambitieuze doelen vastgelegd. Zo moet het AMS op den duur een onafhankelijk onderzoeksplatform worden dat een volwaardige masteropleiding in stedelijke vraagstukken aanbiedt en concrete oplossingen aanlevert voor de uitdagingen van een moderne stad. Ook moet het instituut op de lange termijn het economische en wetenschappelijke klimaat van de stad aantrekkelijker maken voor bedrijven en universiteiten. De eerste volledige evaluatie van het project staat gepland voor 2018.

Lees hier de antwoorden van het college op Marja's vragen.