Cees Eenhoorn: 'Milieuzone scooters is symboolpolitiek'

VVD-woordvoerder Duurzaamheid Cees Eenhoorn schreef samen met CDA-duoraadslid Diederik Boomsma een opiniestuk in het Parool over de plannen van D66-wethouder Choho om een milieuzone voor scooters in te voeren. Lees hier hun opiniestuk:

Onlangs lanceerde wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) het plan om alle scooters gebouwd voor 2011 te verbannen uit de stad. Wie zo’n voertuig bezit, heeft pech gehad. Hij of zij zou zijn eigen scooter niet meer mogen gebruiken en een nieuwe moeten kopen.

Misschien denkt u: “jammer dan, schone lucht is belangrijk.” Dat laatste klopt. Maar milieubeleid moet altijd worden beoordeeld op de vraag: wegen de ‘opbrengsten’ in termen van minder vervuiling op tegen de maatschappelijke ‘kosten’? Gratis beleid bestaat immers niet. En dan blijkt dat de voorgestelde milieuzone weinig te maken heeft met effectief milieubeleid.

De afgelopen jaren heeft de gemeente Amsterdam meer dan honderd miljoen euro uitgegeven aan een serie maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is heel veel geld. De ene maatregel was effectiever dan de andere. Maar gelukkig gaat het de goede kant op. De uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide daalt en de lucht in onze stad is in geen decennia zo schoon geweest. Toch is dat geen reden om bij de pakken neer te zitten. We blijven inzetten op verbetering. Zo investeert de gemeente in elektrisch vervoer, schone taxi’s en uitstootvrije GVB-bussen, werken we aan een betere doorstroming en worden convenanten gesloten met het bedrijfsleven. Allemaal zinvolle maatregelen die wij steunen.

Uit onderzoek van TNO waar de wethouder zich nota bene zelf op beroept blijkt echter dat het effect van de milieuzone voor scooters nihil is. Het effect op de vermindering van verkeersemissies van vrijwel alle bestudeerde varianten is verwaarloosbaar klein: het gaat om enkele honderdsten van procenten. Voor sommige stoffen zoals koolmonoxide gaat de uitstoot door nieuwere scooters zelfs omhoog. Natuurlijk is het vervelend om achter een ronkende scooter te staan. Maar over het algemeen telt de gemiddelde luchtkwaliteit.

Door het bouwjaar 2011 als uitgangspunt te nemen worden bovendien zelfs de schonere nieuwe viertakt-scooters verboden. Sommige scooters van voor dat jaar zijn schoner dan erna. Deze milieuzone is niet alleen ineffectief, maar ook ondoordacht.   

De VVD en het CDA zijn groot voorstander van verduurzaming. Waar wij echter geen voorstander van zijn, is volstrekt zinloze symboolpolitiek die een groep Amsterdammers hard en onredelijk treft. Symbolen zijn soms goed, en we begrijpen de wens van de wethouder om goede sier te maken met stoere stappen. Maar een milieumaatregel kan alleen een zinvol symbool zijn als het daadwerkelijk effect heeft. Wie deze milieuzone instelt is niet bezig met schone lucht, maar met gebakken lucht: oftewel, schone luchtfietserij.

Cees Eenhoorn (Duo-raadslid VVD Amsterdam
Diederik Boomsma (Duo-raadslid CDA Amsterdam)