Voorjaarsnota: Meer geld naar onderhoud straten, aanpak drukte en schoon Amsterdam

In 2017 wordt extra geïnvesteerd in Amsterdam. VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok: “We investeren stevig in een schoon en heel Amsterdam. Zo geven we een impuls van €40 miljoen aan de openbare ruimte en stoppen we jaarlijks €10 miljoen extra in een schonere stad. Bovendien verlagen we de OZB voor sportclubs en zorginstellingen. Stuk voor stuk maatregelen waar Amsterdammers direct resultaat van zien.”

VVD, D66 en SP sloten eerder dit jaar een nieuwe versie van het coalitieakkoord ‘Amsterdam blijft van iedereen’. Veel van de voorstellen daarin worden nu uitgewerkt. Zo gaat er meer geld naar veiligheid op straat, komen er meer sportaccommodaties en €10 miljoen extra om Amsterdammers uit de uitkering aan het werk te krijgen. Op voorstel van de VVD komt er een onderzoek naar een lagere OZB voor duurzame gebouwen en vrijstelling van leges voor duurzame investeringen. De afvalstoffenheffing en het drinkwatertarief gaan verder omlaag.

Woordvoerder Financiën Marianne Poot: “Via de Voorjaarsnota gaat de gemeente Amsterdam ook extra aandacht besteden aan het op orde brengen van de eigen financiën. De uitkomsten van de raadsenquête worden opgepakt. Daar profiteert de Amsterdamse belastingbetaler ook van, doordat zijn geld beter wordt besteed.”

De Voorjaarsnota is een belangrijk ijkpunt binnen de gemeente Amsterdam, vergelijkbaar met de Miljoenennota van de Rijksoverheid. Het college en de gemeenteraad sorteren daarin voor waar in 2017 extra geld naartoe zal gaan.