Meer regie ouders bij keuze middelbare school

De overstap van het basis- naar het voortgezet onderwijs zorgde ook in 2016 weer voor veel stress en onzekerheid bij zowel ouders als kinderen. Hoewel het vernieuwde matchingsysteem ervoor zorgde dat er geen kinderen meer op elkaars voorkeurschool kwamen (één van de problemen in 2015), konden tegelijkertijd echter ruim 1.000 kinderen niet op hun eerste keuze terecht.

De resultaten van het vernieuwde matchen worden wisselend beoordeeld: Hoewel het OSVO benadrukt dat 98% van de ouders en hun kinderen tevreden mag zijn, zullen kinderen van uitgelote ouders die noodgedwongen hebben moeten uitwijken naar Haarlem of Velsen-Zuid daar heel anders over denken. Hetzelfde geldt voor de 251 kinderen die zich inschreven op een school waar weliswaar voldoende plek was om alle eerste keuzes te honoreren, maar door de vernieuwde matching toch geen plek kregen.

De VVD is gematigd positief over de resultaten, maar benadrukt dat het te vroeg is om te juichen. Woordvoerder Werner Toonk: “De Vereniging Vrije Schoolkeuze heeft in een cijfermatige analyse goed laten zien dat de verschillende systemen de afgelopen niet tot een significant beter resultaat hebben geleid. Het echte probleem is dat het aanbod nog te weinig matcht met de vraag van ouders.”

Een ouder omschreef noemde het systeem deze week een überloting: “Vroeger hoefde maar op een paar scholen geloot te worden, maar nu moet iedereen loten. Het is één grote tombola en de stressfactor is vele male groter.” Uit de uitgevoerde evaluatie blijkt dat 54% van de ouders gevoelsmatig geen regie had op de plaatsing van hun kind op een bepaalde middelbare school. Toonk: “Los van hoe je de uitkomst waardeert, zou alleen dit gegeven al voor alle partijen reden moet zijn om het systeem nog eens heel goed onder de loep te nemen en te zoeken naar mogelijkheden om het te verbeteren. De regie bij de schoolkeuze hoort bij de ouders en nergens anders.”

“Het echte probleem in Amsterdam is natuurlijk dat het onderwijs in Amsterdam nog te weinig aansluit bij de veranderende vraag van ouders. OSVO en gemeente hebben wat dat betreft nog flinke stappen te zetten en veel beter te luisteren naar de behoefte van ouders. Niet bouwen voor politieke voorkeuren, maar bouwen waar vraag is. Bijvoorbeeld door een categoraal VWO op het Zeeburgereiland te realiseren.”

Meer informatie over de uitkomsten van de loting vindt u op de site van de verenigde schoolbesturen.