Vraagtekens bij mogelijke promotie harddrug ‘crystal meth’

Een stichting die van de gemeente subsidie ontvangt publiceerde in februari 2015 een folder over het gebruik van harddrugs zoals ‘crystal meth’ in combinatie met seks. Stichting Mainline omschrijft in deze folder het druggebruik als ‘enorm opwindend’ en ‘euforisch’. VVD-raadslid Dilan Yeşilgöz-Zegerius: “Dit is de omgekeerde wereld. Folders met gebruikerstips en positieve verhalen van harddruggebruikers zijn niet iets dat de gemeente zou moeten ondersteunen, zeker niet met subsidies.”

De VVD vindt dat de gemeentesubsidies in het kader van drugsvoorlichting zich zouden moeten beperken tot preventie en bestrijding van (hard)druggebruik en het verkleinen van gezondheidsrisico’s. Voorlichting over het vergemakkelijken of zelfs het veraangenamen van (hard)druggebruik hoort daar uitdrukkelijk niet bij. “Zulke folders kunnen bijdragen aan een normalisering of zelfs promotie van harddruggebruik. Dit terwijl de gemeente onlangs liet weten dat er signalen zijn die wijzen op een toename van ‘crystal meth’ gebruik”, aldus Yeşilgöz-Zegerius.

Dilan stelde de volgende vragen (zie bijlage).