Ondertussen in Oost: stadsdeel verspilt belastinggeld met vergadervergoeding

Deze week heeft Marcel Mokveld, fractievoorzitter van de VVD in Amsterdam Oost, zijn functie als lid van de agendacommissie uit protest neergelegd. Mokveld heeft kritiek op de vergoedingen die stadsdeelvoorzitter Ivar Manuel uitkeert voor omslachtige vergaderingen. “Zo gaan we niet met het belastinggeld van bewoners om,” aldus Mokveld.

De leden van de bestuurscommissie van het stadsdeel krijgen een vergoeding per vergadering. „Maar het komt regelmatig voor dat er nauwelijks tot niks wordt besproken en de vergaderingen duren soms nog geen uur”, zegt Mokveld, die zitting nam in de agendacommissie om deze verspilling van belastinggeld tegen te gaan.

De vergoeding van een vergadering die niet eens had plaatsgevonden was voor Mokveld de aanleiding om op te stappen uit de commissie. Mokveld: “Het lijkt wel of iedereen achter je rug om zit te pushen om die maximale 1500 euro te ontvangen. Maar daarvoor zitten we natuurlijk niet in het bestuur van het stadsdeel. De gemeente is geen cashmachine.”

De VVD vindt dat bestuurscommissie leden alleen betaald moeten worden voor vergaderingen waar ten minste meerdere agendapunten op staan.