VVD wil oproepsysteem burgerhulpverlening bij reanimatie ook in Amsterdam

Uit recente cijfers van de Hartstichting blijkt dat Amsterdam steeds verder achterloopt met burgerhulpverlening. Amsterdam is de enige grote stad in Nederland die geen burgerhulpverleners oproept bij een reanimatie. VVD-woordvoerder Zorg Samira Bouchibti wil dit veranderen: “De VVD wil dat het college onderzoekt hoe een sms-oproepsysteem voor burgerhulpverlening ook in Amsterdam kan worden ingevoerd.”

Bouchibti is van mening dat het inzetten van burgerhulpverlening bij reanimatie een groot verschil kan maken voor de slachtoffers. “Op dit moment doen hulpdiensten er nog gemiddeld 7 minuten over om vanaf het moment van de melding bij het slachtoffer te komen. Bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten echter cruciaal. Het inzetten van burgerhulpverleners verhoogt de overlevingskans van de slachtoffers aanzienlijk,” aldus Bouchibti.

Uit gesprekken met de Hartstichting is duidelijk geworden dat in Amsterdam slechts 0,3% van de inwoners staat ingeschreven als burgerhulpverlener. Bouchibti: “Wij zouden graag zien dat het aantal burgerhulpverleners in Amsterdam fors gaat stijgen. Het is belangrijk dat zo veel mogelijk Amsterdammers kunnen reanimeren en daarom snel kunnen reageren bij een harstilstand. Elke seconde telt.”