Ondernemen in de stad/Kerstbomen Amsterdam

Vier jaar geleden sprak VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok met Amsterdamse ondernemers over hun werk en over overnemen in Amsterdam. In aanloop naar de Dag van de Ondernemer op 17 november as. blikken we terug én vooruit met dezelfde ondernemers. Hoe gaat het nu met hen?

Alex Zonneveld begon tien jaar geleden met zijn onderneming Kerstbomen Amsterdam. vier jaar geleden sprak fractievoorzitter Marja Ruigrok met hem over het hebben van een bedrijf en het ondernemersklimaat in Amsterdam. Ondertussen heeft Alex zijn onderneming flink laten groeien. Wij spraken hem opnieuw en vroegen hem naar zijn werkzaamheden en de toekomst van het bedrijf.

Ten tijde van het interview waren jullie een aantal jaar bezig en heel succesvol, hoe gaat dat nu?

We zijn nu ongeveer tien jaar bezig, en we zien nog steeds ieder jaar een groei. Vooral online groeit het aantal klanten lekker door. De straatverkoop zelf is nu redelijk stabiel. Per verkooppunt ontwikkel je uiteindelijk een groep vaste klanten die terugkomen. We hebben in een paar jaar wel flink kunnen uitbreiden. Vier jaar geleden hadden we alleen ons straatverkooppunt op het Westerdoksplein, nu zitten we ook op de Vijzelgracht, het Stadionplein en bij Amstelveen/Ouderkerk aan de Amstel.

Dit betekent dat ik elk jaar voor elk verkooppunt apart de hele vergunningsprocedure moet doorlopen, maar ik heb het er graag voor over.

Wat zijn jullie werkzaamheden in de zomer? Kunnen jullie het hele jaar door voor de onderneming werken?
Kerstboomverkoop is natuurlijk erg seizoensgebonden. We zijn het hele jaar bezig met plannen maken, maar in sommige maanden is het rustiger dan andere. In januari zijn we nog bezig met de administratie van de kerstperiode, daarna wordt het weer wat stiller. In het voorjaar ben ik druk bezig met mijn andere bedrijf: Asperges Amsterdam en in de zomer heb ik ander werk. Vanaf de herfst beginnen we weer aan het kerstbomenseizoen. Dat begint met een tripje naar Denemarken om de allerbeste kerstbomen uit te zoeken. Ik vind het heel belangrijk om korte lijnen te houden met mijn leveranciers. Natuurlijk kan ik ook online mijn bomen bestellen, maar op deze manier kan ik de kwaliteit van mijn bomen garanderen. Wij willen de mooiste kerstbomen van Amsterdam verkopen!

In het interview gaf u aan niet precies te weten hoe u een vergunning moest aanvragen voor het plaatsen van reclame. Dit proces beschreef u als onduidelijk. Maakt u nu gebruik van reclame?
We hebben inderdaad geprobeerd om een vergunning te krijgen voor reclame rond ons verkooppunt, maar dit blijkt redelijk onmogelijk. Dit soort vergunningen worden vrijwel altijd afgekeurd. Daarom maken we reclame via andere kanalen zoals de radio, banners op websites en lokale media.

Wat zijn problemen waar u verder nog tegenaan loopt als ondernemer?
In September hebben we een bijeenkomst gehad omdat de gemeente het beleid rondom de kerstboom- en oliebollenverkoop wil veranderen. Zo wil de gemeente bijvoorbeeld open selectierondes gaan houden voor nieuwe ondernemers. Dit zou voor mij in de praktijk kunnen betekenen dat mijn verkooppunt, waar ik jarenlang bezig ben geweest met het opbouwen van een klantenkring en bekendheid, volgend jaar naar een andere ondernemer gaat. Dit zou voor mij grote gevolgen hebben voor mijn omzet. Het kost jaren om een verkooppunt te laten groeien. Ik zou daarom graag zien dat de gemeente rekening houdt met wat verkopers al hebben opgebouwd.

Hoe ziet u de toekomst eruit voor uw onderneming? Wat zou de gemeente kunnen doen om u te helpen?

Ik ben nu al tien jaar bezig met het bedrijf, maar ik heb nog steeds ontzettend veel plezier in wat ik doe. Ik zie dat het bedrijf groeit en dat er steeds meer tevreden klanten zijn. De vraag naar mijn bomen blijft stijgen en ik zie dan ook potentie om mijn onderneming nog verder te laten groeien. Wat ik wel zie is dat er een trend ontstaat waarbij mensen al voor Sinterklaasavond een boom in huis halen. Wij straatverkopers mogen pas vanaf 6 december officieel gaan verkopen. Dit betekent dus dat ik een deel van de klanten verlies aan bijvoorbeeld tuincentra, die al vanaf eind november bomen mogen aanbieden. Natuurlijk mogen wij al wel eerder bomen leveren vanaf ons online kanaal, maar voor veel mensen is het kopen van een boom toch een uitje. Zij gaan liever naar een fysiek verkooppunt om de boom meteen mee te kunnen nemen.

Vanaf wanneer kunnen we weer kerstbomen kopen bij jullie?
Bomen die bij ons online besteld worden zullen vanaf 1 december worden geleverd. Uiteraard kun je zelf je bezorgdatum bepalen. De openingstijden van de locaties Westerdoksplein, Vijzelgracht, Stadionplein & Ouderkerk a/d Amstel / Amstelveen staan vermeld op de website van Kerstbomen Amsterdam.

Benieuwd naar de kerstbomen van Alex? Klik hier voor de website!

Bekijk hier het artikel van 4 jaar geleden.