Zonnige opening politiek seizoen

Op het goed gevulde terras van Brasserie Nel aan het Amstelveld, heeft de Amsterdamse VVD het nieuwe politieke seizoen geopend. Dat bleek gelukkig een stuk zonniger dan in de Stopera, alwaar het college in een fikse herfststorm verkeert. Dat was dan ook de reden dat Marianne Poot en Rik Torn de zomerborrel aan hun neus voorbij moesten laten gaan. Daarom richtte Dorienke de Grave namens de fractie een woord van welkom aan alle aanwezigen.

In meerdere opzichten was de borrel een mix tussen oud en nieuw. Niet alleen was het een weerzien tussen oude bekenden en kennismaking met nieuwe geïnteresseerden, maar ook de grote verscheidenheid aan exotische nieuwe happen. Wie bij de VVD enkel op de onmisbare bitterbal had gerekend kwam bedrogen uit; naast soep en quiche ging er voor een enkeling ook een wereld open bij kennismaking van de niet te versmaden bietenburgers. Klaas Jeroen Terwal had zich schromelijk vergist toen hij er bij de eerste hap achter kwam dat hij niet met een vlees maar met een bietenburger te maken had. Het nieuwe lid dat hij had meegenomen was gelukkig minder onthutst. Hij was opgelucht dat de VVD leek te bestaan uit mensen die graag iets willen betekenen. Kwam dat door de bietenburger? Een VVD-lid stelde hem gerust: er zitten bij de VVD meer mensen die wél dan niet openstaan voor de bietenburger.

Gemeenteraadslid Hala Naoum Néhmé zagen we de hele avond gesprekken voeren over nieuws en politiek met een hapje erbij: zij was dan ook uiterst tevreden over de nieuwe-stijl borrel: ‘Volgend jaar weer!’ Ook andere trouwe leden die soms al tientallen jaren de seizoensopening bijwonen waren tevreden. ‘Een mooie aftrap van het seizoen en veel gesproken over de onderwerpen in Amsterdam.’ Dorienke de Grave en Marielle Paul genoten zichtbaar van de borrel: de positieve feedback van iedereen zorgde voor trotse blije blikken. Het VVD-lid dat meerdere mensen bevroeg over de bevindingen en verwachtingen sloot de avond ook goed af: er melden zich twee nieuwe leden voor de masterclass voor volgend jaar aan. Ze hoorde onderwerpen voorbijkomen zoals AEB, HAGA, hoe voer je goede oppositie, zichtbare campagne en zo nu en hier en daar werd gesproken over het landelijk beleid: ‘Het gaat goed maar kan beter.’ En de locatie bij het Amstelveld was perfect: de meeste dames vonden het een romantische, idyllische locatie. Paul Luijten merkte op dat de locatie vooral handig, want dichtbij was.

Al met al kunnen we spreken van een geslaagd evenement, iedereen had zin in het politieke seizoen na de zomer: de raadsleden, de ondersteunende commissies en ook kamerlid Jan Middendorp. We danken de organisatie voor haar inzet en alle aanwezigen voor de gezelligheid en hun komst.

Tot op de volgende borrel!