Online Libertijn over Amerikaanse verkiezingen met Koen Petersen groot succes

Afgelopen Libertijn was Amerikadeskundige Koen Petersen te gast, in liberaal-hoofdstedelijke kring ook wel bekend als oud-voorzitter van de Amsterdamse VVD. Door de coronacrisis worden verenigingsactiviteiten nu noodgedwongen digitaal georganiseerd, maar desondanks logden ruim vijftig geïnteresseerden vanuit Grand Café ‘De Huiskamer’ in voor het welbekende avondje politiek café van de Amsterdamse VVD.

Centraal deze avond stond de politiek van over de grote plas. Daar is alle reden voor, met slechts drie weken tot de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Met Amerikanist Petersen valt de Amsterdamse VVD bovendien met haar neus in de boter: recent schreef hij het boek ‘In de Aanval’, over het turbulente presidentschap van Donald Trump.

Natuurlijk kon Koen Petersen putten uit veel alleraardigste anekdotes uit zijn nieuwste boek, maar bovenal bleek het een gesprek te worden met veel diepgang. Het presidentschap van Trump nu, mogelijk verlengd met een tweede termijn – of wordt het straks toch Biden? – en de staat van het land met onder meer Black Lives Matter-protesten, de Supreme Court en COVID-19. Ook verkiezingsdag 3 november met aanloop en nasleep werd uitgebreid besproken, evenals hoe die beleefd wordt in Nederland. Kortom, diverse thema’s passeerde de revue – uitgebreidere flarden zijn nog terug te lezen op twitterkanaal @realLibertijn.

Traditiegetrouw werd de avond besloten met een ronde kijkersvragen. Zoals: ‘Vier jaar geleden voorspelde Koen als enige vooraanstaande Amerikakenner dat Trump zou winnen. Wat is nu zijn eigen voorspelling?’ Resoluut riposteerde de spreker: “Het kiezersenthousiasme sloeg toen door richting Trump, dat momentum is er nu minder. Economie speelt nu sterker, net als de impact van corona. Om een beetje dwars te zijn denk ik dat Trump gaat winnen, maar Biden gaat meer stemmen halen. Dus ik gok Trump, maar met minder zekerheid – en ik ga er zeker geen weddenschap op aan.”

Uit de losse pols volgde daarna nog een historische uiteenzetting over de kiesmannen en de gedachte van de founding fathers daarvan hadden. KP: “Het systeem dient als een democratisch mechanisme. Persoonlijk vind ik het heel charmant systeem, kandidaten moeten dan ook aandacht besteden aan de staten met meer bomen dan mensen. Bovendien ligt het in de grondwet vast en veranderen zal het niet snel, daarvoor heb je dan beide partijen en ook meerdere staten nodig.”

Koen Petersen had zelfs nog een uitsmijter voor de kijkers: RealClearPolitics.com werd van harte aanbevolen – “voor liefhebbers een bron van lering en vermaak”. Een kwalificatie die evengoed van toepassing was op deze editie van de Libertijn!

Indien u meer wilt lezen over het Turbulente presidentschap van Donald Trump, lees dan verder in het boek ‘In de Aanval’ van Koen Petersen. Hier kunt u het boek aanschaffen.