De Amsterdamse VVD spreekt met: Kandidaat-Kamerlid Sophie Hermans (#3)

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart spreekt de redactiecommissie van de Amsterdamse VVD met onze kandidaat-Kamerleden. Ons netwerk heeft maar liefst zeven kandidaten afgevaardigd. In deze interviewserie is het nu de beurt aan Sophie Hermans (#3).

Wat is voor jou typisch Amsterdams?

“Voor mij is dat ’s ochtends vroeg, als de stad nog niet wakker is, langs de grachten, carré en de magere burg fietsen. Dat je wel voelt dat je in de stad bent, maar nog geen drukte. En natuurlijk de cultuur, die sfeer die je in de Jordaan ook tegenkomt, mensen maken een praatje, zijn recht voor z’n raap en nemen geen blad voor de mond.”

Waar ga je als eerst naartoe als het weer kan?

“Tegenover mijn huis zit Stek, waar ik vaak koffie ga halen en dan even een praatje maak met de mensen die daar werken. Als de terrassen weer open zijn of we misschien zelfs wel binnen kunnen zitten, dan wil ik daar graag weer naartoe. Het is die combi van lekker eten en gezelligheid. Telkens als ik daar koffie haal bewonder ik hun veerkracht. Voor mij staan zij symbool voor de horeca, die in deze lastige tijd toch mogelijkheden zoeken en kans zien om positieve energie creëren. Laatst haakten ze bijvoorbeeld erg leuk in op een initiatief voor mensen die een wandeling door de stad maken.

Waar wil je aan werken? Wat zou je over 4 jaar bereikt willen hebben?

“Die vraag is even logisch als lastig. Als ik vier jaar geleden had geweten dat ik bijna een derde deel van het Kamerlidmaatschap aan zo’n grote crisis was gaan werken, dan had ik je niet geloofd of er in elk geval geen voorstelling van kunnen maken. Al ben ik er door de combinatie met mijn zorgportefeuille ook echt nog meer door geraakt. Wat een geweldig zorg hebben we, zo veerkrachtig! En natuurlijk moeten we na de crisis meer stappen zetten om de zorg nog beter te maken, maar stap één is uit deze crisis komen. Dan kunnen we samen sterker verder. Bijvoorbeeld door onze goede en liefdevolle zorg zo te organiseren dat die beschikbaar blijft voor ons allemaal en dat mensen zelf zeggenschap houden, wat ook wel ‘samen beslissen’ wordt genoemd.”

Wat maakt jou een goed politicus?

“Haha dat moet je eigenlijk aan anderen vragen, maar ik hoor vaak dat ik goed kan luisteren. Dat ik argumenten van anderen in me opneem, daar nieuwsgierig naar ben, en zoek naar de beste oplossing die voor iedereen werkt. Daarin wil ik niet alleen eigen ideeën doorduwen. Natuurlijk omdat ik meer mensen vertegenwoordig dan alleen mezelf, maar ook omdat ik de wijsheid niet in pacht heb. Op basis van al die informatie maak ik een inschatting. En soms weeg ik iets zwaarder mee dan wat achteraf goed is. Ik vind dat je dan een standpunt moet kunnen aanscherpen, daar moet je wel voor openstaan. We zien allemaal wel eens voorbeelden van politici die uitstralen ‘dit is wat ik vind en ik heb gelijk, desnoods zet ik de volumeknop hoger en ga ik harder praten’. Dat vind ik te beperkt, je hebt de wijsheid niet in pacht en bovendien heeft de VVD ook geen 76 zetels. En al zou dat zo zijn, dan nog vind ik dat je een zo breed mogelijk draagvlak hoort op te zoeken.”

Hoe vind je het campagnevoeren tot dusver?

“Totaal anders dan anders natuurlijk. Ik mis het om samen met al die VVD’ers hier in Amsterdam de straat op te gaan om met mensen spreken – en al die andere activiteiten die je normaal niet via een scherm had gedaan. Dit interview hadden we anders zeker met een kop koffie in een Amsterdams café gedaan. En verder is het natuurlijk een groot avontuur en enorme eer om campagneleider te zijn. Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen. Integendeel, er is een fantastisch team waarmee we samen deze campagne voeren. De campagne is nu best wel een avontuur, al ben ik maar wat blij dat we in januari de knop om hebben gezet en hebben besloten dat we alles digitaal doen. Anders had je ergens onbewust toch misschien het fysieke element niet uitgesloten, waardoor je dan niet vol voor het andere had kunnen gaan.”

Wat doe je in je vrije tijd? En hoe kom je tot rust?

“Dat is nu ietwat beperkt, maar ik probeer toch twee à drie keer per week hard te lopen. En ik fiets, racefiets, maar nu minder vanwege de kou en tijd die het kost. Een uurtje langs de Amstel lopen is toch sneller gedaan. En daarnaast ben ik natuurlijk graag met familie of vrienden. Nu niet zozeer thuis, maar dan gaan we bijvoorbeeld een rondje door de duinen lopen. En dan gaat het ook niet over politiek. Hoewel.. zo nu en dan krijg ik de vraag of ze even ‘het vragenuurtje’ mogen doen en soms ben ik dan even de nationale schietschijf, maar dat hoort er natuurlijk ook bij. En ik hou heel veel van lezen. Ik kan je wel laten zien wat er op m’n nachtkastje ligt hoor: hier, kijk, de biografie van Elton John, ‘Let op mijn woorden’ van Griet op de Beeck, en ‘Cliffrock Castle’ van Josephine Rombouts die als housekeeper gaat werken op een oud kasteel in Schotland met allerlei mores en familietradities. Prachtig!”

Meer info: bekijk het VVD-profiel van Sophie Hermans.