Praat mee over de toekomst van Amsterdam!

Beste Amsterdammers,

Deze brief is een uitnodiging om in gesprek te gaan. In gesprek over de toekomst van onze stad. Over iets minder dan een jaar mogen we naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad van Amsterdam te kiezen. Het is vooral hét moment waarop we richting mogen geven aan onze stad.

Amsterdam is misschien wel de mooiste stad van de wereld. Vanuit alle werelddelen komen mensen naar Amsterdam. Voor een mooie vakantie, om hun studietijd door te brengen of om er een nieuwe carrière te beginnen. Jarenlang ging het goed met de stad. De economie groeide, er kwamen meer banen bij, de aantrekkelijkheid van de stad verbeterde. Na de klap van de economische crisis in 2008 groeide de stad weer. Veel meer mensen wilde in Amsterdam wonen. De stad werd zelfs een beetje te druk volgens velen. Op sommige plekken waren wel heel veel toeristen en waar is er nog echt ruimte voor groen, ondernemerschap en creatieve ideeën.

De impact van de coronacrisis is groot

Het afgelopen jaar kwam Amsterdam grotendeels tot stilstand door de coronacrisis. In de stad waren geen toeristen meer en ondernemers zaten door alle maatregelen in de knel. In de zorg werden overuren gedraaid om het virus het hoofd te bieden. We zagen ook de mooie kanten van de stad. Mensen keken naar elkaar om, hielpen mensen die in quarantaine moesten. Ondersteunen lokale ondernemers en mensen met een cruciaal beroep.

Het is met die veerkracht dat Amsterdam ook deze crisis te boven zal komen. Maar daarvoor hebben we elkaar wel echt hard nodig. De coronacrisis heeft er in Amsterdam flink ingehakt. Bijna nergens sloeg de economische klap van crisis zo hard neer als in Amsterdam. We zullen de schouders eronder moeten zetten om samen sterker uit de crisis te komen. En ook voor de coronacrisis waren er problemen die aangepakt moeten worden. Laat ik een paar voorbeelden noemen.

Amsterdammers die een nieuwe woning zoeken, doen dat steeds vaker buiten de stad. In 2010 zocht nog 70% van de Amsterdamse woningzoekenden een nieuwe woning binnen de gemeente. Inmiddels is dat gedaald tot bijna 50%. Het is dus niet alleen iets tijdelijks van de coronacrisis. De middenklasse trekt weg uit onze stad en dat is een probleem. Amsterdam is daarnaast nog altijd de meest onveilige gemeente van Nederland. Dat moet echt anders, want het belemmert de kansen van onze scholieren, ondernemers en gezinnen.

Een Amsterdam dat werkt voor iedereen

Amsterdam is een geweldige stad om te wonen, werken en leven. Maar niet iedereen profiteerde daar voor de coronacrisis van. Op de woningmarkt vissen te veel hardwerkende Amsterdammers nog achter het net. En of je goede voorzieningen en kansen hebt hangt te veel af van de wijk waarin je bent geboren of woont. We zetten daarom in op een sterke overheid die ruimte geeft aan mensen.

Samen kunnen we bouwen aan een Amsterdam dat werkt voor iedereen. Waarbij het goede behouden en durven te veranderen om Amsterdam nog mooier te maken. Waar iedereen kan rekenen op goed onderwijs, goede zorg, schone lucht, een groene en veilige buurt met optimale bereikbaarheid. Een stad die bekend staat om z’n geweldige grachten, bruisende bedrijvigheid, diversiteit, universiteiten en cultuur. Maar ook een stad die aantrekkelijk is om te wonen en werken, een stad bekend staat om de veilige buurten met goede voorzieningen voor iedereen.

We hebben jullie ideeën nodig voor het programma!

Het bestuur van de Amsterdamse VVD heeft mij voorgedragen als voorzitter van de verkiezingsprogrammacommissie. En de commissie, dat zijn jullie. Het is op basis van jullie input en ideeën dat we samen een programma maken voor onze stad.

Mijn vraag aan jullie:

“Hoe zorgen we er samen voor dat Amsterdam na de coronacrisis een nog mooiere stad wordt die werkt voor alle Amsterdammers?”

We gaan digitaal langs in alle stadsdelen. Je kunt daar langskomen en meepraten. Meld je aan voor een van de sessies:

• Centrum (28 april, 19:30-21:00)
  • Noord (29 april, 19:30-21:00)
  • Zuid (10 mei, 19:30-21:00)
  • Oost (12 mei, 19:30-21:00)
  • Weesp & Zuidoost (19 mei, 19:30-21:00)
  • West & Nieuw-West (20 mei, 19:30-21:00)

Aanmelden kan via: verkiezingsprogramma@vvdamsterdam.nl. Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom!

Naar dit adres kun je ook je ideeën sturen voor een nieuw programma.

Houd de website & mailings in de gaten voor de actuele events voor het verkiezingsprogramma. We hopen snel van je te horen!

Lennart Salemink

Verkiezingsprogramma Amsterdam