Hello/goodbye: Jeroen Duin & Frederique Holtrop, komend en gaand bestuurslid Communicatie & Campagne

Begin dit jaar zijn vier van de acht bestuursleden van ons lokale netwerk gewisseld. Daarom spreekt de Amsterdamse VVD in deze serie duo-interviews met het nieuwe en het vertrokken bestuurslid. Met in dit deel Frederique Holtrop en Jeroen Duin, portefeuille Communicatie & Campagne

Frederique, om bij jou te beginnen: hoe blik je terug op je tijd als bestuurslid Communicatie & Campagne?

Frederique Holtrop (FH): “Ik kijk terug op hele intensieve maar hele mooie en leuke jaren. Ook ben ik trots op de Blauwe Brigade, waarmee we de permanente campagne een flinke boost hebben gegeven. De afgelopen anderhalf jaar zag de wereld er natuurlijk anders uit, maar daardoor hebben we ons wel meer op social media gefocust, dus ook daar zijn stappen gezet.”

Een mooi vertrekpunt, of niet, Jeroen?

Jeroen Duin (JD): “Absoluut, maar niet alleen op social media hebben we een goed vertrekpunt. Voor de gemeenteraadsverkiezingen willen we op alle vormen van campagne succesboeken. We zijn dan ook al direct na de Tweede Kamerverkiezingen begonnen met de campagne plannen, zowel voor social media, als voor de campagne op straat en natuurlijk in de traditionele media. We zijn er klaar voor!”

FH: “Ja, wat ik ook mooi vind is dat de social mediacampagne nu veel gerichter is dan een aantal jaren geleden. Ik denk dat we daarmee flinke voortgang hebben geboekt.”

Dat klinkt behoorlijk analytisch, beïnvloed door je eerdere campagnewerk, Jeroen?

JD: “Uiteindelijk is het doel simpel: we willen de verkiezingen winnen. En dat doen we inderdaad zoveel mogelijk data-gedreven. Zo proberen we ons met gerichte en simpele boodschappen echt te richten tot onze doelgroepen, en dat zo lokaal mogelijk. De VVD-stemmer is er volop in Amsterdam. De taak van de campagne is om ze naar het stemhokje te krijgen volgend jaar.”

Zie jij daarin verschillen met eerdere campagnes, Frederique?

FH: “Ik vind de vergelijking moeilijk omdat ik bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen later aanhaakte als lid van de commissie, maar ik zie goeie media-exposure en een scherp team, dus ik wil vooral zeggen: keep up the good work!”

JD: “Als ik mag aanvullen: een verschil is dat we sneller zijn begonnen dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Zo zijn we bijvoorbeeld al vroeg begonnen met het zoeken naar een geschikte lijsstrekker, om zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen scheppen. Dat helpt je dan weer in je verdere mediacampagne. Wat mij betreft is dus vooral het snelle starten en goed plannen essentieel”

Zie je jezelf dan ook een beetje als “control-freak”, Jeroen?

JD: “Van nature niet, maar ik wil natuurlijk wel een strakke structuur voor deze campagne. Ik vergelijk het met triatlons en ultraruns die ik graag loop. Om deel te nemen moet je alles tot in de puntjes voorbereiden, van hoe snel je rent aan de start tot het gewicht in je rugzak. En toch, al bereid je 90% voor, kan er altijd iets onverwachts gebeuren. Zo is een campagne ook. We bereiden 90% voor, maar die 10% flexibiliteit houden we. Het blijft immers politiek.”

Wat zou jij Jeroen daarin nog willen meegeven, Frederique?

FH: “Nou, gelukkig horen we al dat hij behoorlijk goed is voorbereid. Als ik dan toch een suggestie mag doen, dan is het de Blauwe Brigade goed te onderhouden. Daarmee hebben we immers een hele mooie en unieke groep campagne-vrijwilligers bij elkaar verzameld. Mijn advies aan Jeroen is dus: houd die groep enthousiast en ga veel met ze de straat op (afhankelijk natuurlijk van covid), dan ga je een hele mooie campagne tegemoet!”

Leuk dat je onze vrijwilligers noemt; wat zouden jullie willen zeggen tegen mensen die overwegen actief te worden?

FH: “Gewoon doen! Deze woorden gebruikte Pieter Veldhuizen, mijn voorganger, om mij te overtuigen. Het bleek geweldig advies. Ik weet nog dat ik eigenlijk twijfelde, dus ik zou (ook zeker tegen vrouwen) willen zeggen: heb je een goed idee of iets waar je enthousiast van wordt, geef het aan. De VVD Amsterdam is een warm bad. Je kunt daarnaast echt impact hebben, het is leerzaam, en er liggen heel veel kansen. Dus mijn oproep, nogmaals, gewoon doen!”

JD: “Eens, gewoon doen! Een commissie of een interne opleiding: het is een leuke en leerzame manier om je verder te ontplooien in onze partij.”

Dan zou ik graag afsluiten bij jou, Jeroen: als je er één mocht kiezen, met welke superkracht zou jij dan de komende campagneperiode in willen?

JD: “Ik zoek nog naar iets heel cools en heel zichtbaars, iets wat mensen niet snel vergeten. Iets als een zeppelin, een vliegtuigje, of iets anders waar we een beetje anders dan anders zijn. In het verlengde daarvan lijkt het me, als de maatregelen het toelaten, heel mooi als we een goed feest op de verkiezingsdag kunnen geven. Echt iets groots en indrukwekkends dus, een mooie afsluiter van een mooie campagne!”

FH: “Oh Jeroen, er schiet me iets te binnen. Als Pieter Veldhuizen dit leest gaat ‘ie vast lachen. We hebben bij de vorige verkiezingen Canvas afgehuurd tijdens de campagne met Mark Rutte, een geweldig evenement. Het werd naar mijn smaak alleen een beetje klein gehouden. Dus ik sluit me helemaal bij je aan: maak het waanzinnig en voor een breed publiek, dan wordt het vast een daverend succes!