Hello/goodbye: Alexander IJkelenstam & Mariëlle Paul, vicevoorzitter

Onlangs zijn vier van de acht bestuursleden van ons lokale netwerk gewisseld. Daarom spreekt de Amsterdamse VVD in deze serie duo-interviews met het nieuwe en het vertrokken bestuurslid. In het laatste deel van dit ‘hello/goodbye’-vierluik: vicevoorzitters Alexander IJkelenstam & Mariëlle Paul.

Je nam afscheid omdat je toetrad tot de Tweede Kamer, dus we zijn allereerst natuurlijk erg benieuwd hoe het daar is.

Mariëlle Paul (MP): “Je spreekt me nu ik net in het nieuwe pand ben ingetrokken. Het oude Kamergebouw is prachtig natuurlijk, maar hard toe aan vernieuwing. De ontdekkingsreis heeft nu dus een nieuw decor gekregen. In het begin dacht ik wel: waar ben ik in terecht gekomen? Ik ben begonnen in een woelige tijd, met direct een nachtelijk debat die tot vier uur duurde. Wat je doet is zo zichtbaar. En het is gaaf om het verschil te maken. Spannend ook, een grote verantwoordelijkheid. Daarbij moet je ook veel loslaten en terugvallen op de mensen met wie je nauw samenwerkt. Dat is wennen als je gewend bent de controle te houden.”

Dat is nogal een verschil met je rol als vicevoorzitter, wat vond je het mooiste van die rol?

MP: “Dat je je met van alles bezighoudt, want de rol is niet strikt afgebakend. Zo heb je met allerlei leden, stadsdelen en natuurlijk de voorzitter veel contact. En regel je een waaier aan bestuurszaken, maar ook daarin is het divers en afwisselend. Als vicevoorzitter opereerde ik meer op de achtergrond, maar altijd in een tandem met Marijn. Onze klik was ook echt fijn.”

Hoe is de klik met Paul Luijten, Alexander?

Alexander IJkelenstam (AIJ): “Ook wij werken goed samen. Persoonlijk klikt het goed, dat is wat mij betreft ook een randvoorwaarde. We weten elkaar snel te vinden als het nodig is en  bijpraten doen we gelukkig ook niet alleen telefonisch. Onlangs gingen we nog naar Ajax-Vitesse, waar we dan bijpraten over van alles en natuurlijk de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Daar is nu ook alle aandacht op gericht, op het mooie conceptverkiezingsprogramma en straks ook een mooie lijst. De vrije rol van de vicevoorzitter zoals Mariëlle die mooi beschrijft, komt vast na de verkiezingen.”

Geen spijt, toch?

AIJ: “Nee joh, die verkiezingen waren juist de trigger om het te gaan doen. Dat is natuurlijk een heel mooie en spannende tijd. Paul focust op de lijsten voor gemeenteraden en ik heb juist weer veel mensen uit de stadsdelen gesproken. Zelf was ik tussen 2012 en 2018 actief in West en die ervaring komt heel goed van pas. Gelukkig zie ik een toegenomen enthousiasme voor de stadsdelen, zeker nu het bestuurlijk stelsel op de schop gaat.”

Hoe blik je terug, Mariëlle?

MP: “Toen m’n voorganger Jair [Eisenmann, red.] vertrok, kon ik het combineren met de ledenportefeuille die ik al had. Dat zou nu na corona en richting de verkiezingen niet kunnen. Van het vicevoorzitterschap heb ik nog beter leren luisteren, hoe cliché dat ook klinkt. Bij akkefietjes moet je goed luisteren naar wat onderliggend speelt en dat komt me nu ook in het Kamerwerk van pas. In de politiek draait het namelijk niet om onszelf, maar juist om datgene waarvoor je het doet. Op de achtergrond anderen helpen, zo blik ik ook op de bestuursperiode terug.”

Wat wil je na de verkiezingen doen, Alexander?

AIJ: “Na de verkiezingen komt er natuurlijk een nieuwe fractie. Logischerwijs is de focus er dan eerst op gericht om die nieuwe fractie zo goed mogelijk te faciliteren, goed te kijken waar zij behoefte aan hebben. En vervolgens hebben we natuurlijk allemaal nog een hoop gezelligheid in te halen. Denk aan de barbecue en borrels van de Amsterdamse VVD of politiek café Libertijn, maar ook kennismaken met leden uit Weesp aangezien die gemeente zich bij Amsterdam aansluit. De verenigingskant van het lokaal netwerk kan eindelijk weer afgestoft worden nu de 1,5-meterregel is losgelaten.”

Wat voor tips heb je je opvolger gegeven, Mariëlle?

MP: “Alexander ken ik al langer, ik ben blij dat hij zijn vinger opstak. Het zal je niet verbazen dat ik hem adviseerde om met veel verschillende mensen om te gaan en vooral te luisteren. Maar ook: blijf dichtbij jezelf en doe wat je altijd al deed. In het contacten met de stadsdelen heeft hij baat bij z’n praktijkervaring en netwerk. Eigenlijk heeft hij alles in huis om een mooi succes te maken van dit drukke jaar.”

Ze legt de lat hoog voor je, Alexander.

AIJ: “Zo ken ik Mariëlle weer en ik neem haar tips ter harte. Ik heb ook goed met Mariëlle gesproken voordat ik aan deze klus begon, zij trok me over de streep. Gelukkig sta ik er zeker niet alleen voor en hebben we zowel in als buiten het bestuur gemotiveerde partijgenoten klaarstaan die de schouders eronder zetten. Daar ben ik zeer van onder de indruk.”

Tot slot: wat ga je missen, Mariëlle?

MP: “Laatst was ik wandelen met Marijn en toen viel me op: wat je mist zijn de mensen. Het bestuur heeft veel verschillende types, want net zoals het liberale huis vele kamers heeft, is er ook binnen de VVD een waaier aan opvattingen. Dat maakt het ook interessant. En hoewel ik vaak na een lange werkdag van het bedrijfsleven moest omschakelen naar avondvullende vergaderingen vol uiteenlopende discussies, ging ik altijd weer weg met meer energie. Mensen zetten zich in omdat ze bevlogen zijn, Nederland mooier willen maken. Prachtig om dat mee te krijgen.”